GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 180

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 180

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

168

non sant iudicandae." stand zegt

„Ratio sana non pngnat

hij:

en voegt daaraan toe,

nam

„Sana dicimus, den

intellectus

re,

om

alle misverstand af te snijden: corrupta pngnat." Maar toch ook voor

regenitus

kennen ten deele ciim

Maar van het wedergeboren vercum Theologia",

')

Cor.

(1

aliud non capere."

blijven

mysteriën,

er

want

wij

18:9) maar: „Aliud est pugnare ^)

En als hij dan zegt dat de ratio een instrument is om van het beginsel des Woords tot de consequentie van dat Woord te komen, om van de fides implicita tot de fides explicita te geraken, dan zegt hij zulks alleen van het wedergeboren verstand, van de verlichte rede, van de ratio illuminata. ^) In zijn „Collegium Theologicum Miscellanea-

rum

Quaestionum'',

Anno

1622,

spreekt

hij

in

Disputatio

XVIII beurtelings van den „intellectus illuminatus", of van het „regenerari" van het intellect, of van het „reparari" van het intellect.

En met

zooals Maccovius in zijn Erkenntnistheorie eenerzijds het feit der zonde rekende, zoo rekende hij anderzijds

ook met het feit der palingenesie. Dat feit der palingenesie slaat de breuke in de menschheid, verdeelt de menschheid in tweeën, er er

is

een verloren en een herboren menschheid, een verduisterde en een verlichte rede. „Duplex genus is

hominum sit, unum regenitorum, alterum irregenitorum." Maar hetzij wedergeboren of niet, nooit kan de ratio „regula credendorum"

zijn.

Bij

den onwedergeborene niet

omdat daar blindheid des verstands is. Ef. 4 18, 1 Cor. 1. Bij den wedergeborene niet, T. omdat hij maar ten deele :

kent, en door een spiegel in een duistere rede ziet, 13

:

9,

non potest regula eius hoe kan bij de infantes en

,,ratio

novit";

2.

1

Cor.

quod imperfecte hen die „non sunt

esse, bij

capaces doctrinae salutaris exquisitioris" de ratio of het intellect „norma et regula ad quam credenda sint" zijn? 3".

gaan er vele mysteriën boven het begrip des menschen

•)

Dist. Theol., p.

25.

')

Dist. Theol., p.

8.

^)

Theol. Polem., p. 10;

UpdÓrx 4^êuSx,

p.

52, 54.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 180

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's