GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 171

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 171

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

159

om

een eigen principium Theologiae te poneeren, zooals dat bij de Socinianen het geval is, wendt Maccovius thans den boeg en richt zijn geschut tegen Theologicis" op te treden, of

de Anabaptisten, die de ratio geheel verwerpen,

maken, dat de Gods is die niet verworpen moet worden, tot dat einde Zijn beeld geschapen mensch duidelijk te

om hun

ratio als instrument een gave

mag worden, maar gebruikt waartoe God haar den naar gegeven heeft.

De Socinianen zondigen ten

opzichte der rede per exces-

sum, de Anabaptisten per defedum.

De waarheid

ligt

ook

hier in het midden, en dit drukt Maccovius aldus uit: „Aliud

enim doctrinam ex natura haurire, aliud iam cognitam doctrinam per exempla aut similia in natura conspicua quodammodo illustrare." Of nog sterker: „Aliud igitur est, doest

cendi occasionem arripere, et aliud doctrinae statuere."

fundamentum

^)

we thans zijne we dat hij geheel

Slaan

Distinctions Theologicae op, dan

overeenstemming hiermede poneert: „Ratio requiritur ad Theologiam non ut argumentum, sed ut iyistrumentum." Die rede kan echter niet alles begrijpen, alles vatten, doch dat doet er voorshands niet toe: „Aliud est pugnare cum re, aliud non non capere," ^) want altoos blijft waar: „Ex intellectu humano res divinae non zien

sunt iudicandae."

in

^)

In zijn Theologia Polemica, Zijn

p. 10,

Theologia Quaestionum, waar

spreekt

hij

niet anders.

we nu aan toekomen,

doet hetzelfde geluid hooren: „Opus est ratione ad

gendam consequentiam,

intelli-

eo modo, quo opus est ratione ad

intelligandam script uram, non ut Argumento, sed ut instru-

mento, quo scilicet percipi possit scriptura." *) En heel aardig wordt de ratio dan in verband gebracht met de Perspicuitas der H. Schrift. Er wordt gevraagd: „Si scriptura est perspicua, ad quid opus est interpretatione f' En dan

911-

*)

Loei Comm.,

')

Dist. Theol., p.

^)

Dist. Theol., p. 25.

*)

Theol. Qaaest., p.

p.

8.

7.

915.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 171

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's