GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zending.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zending.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De toebrenging der Mahomedanen.

(Slot: }

V.

Wie den Mahomedaan voor het Christendom wil winnen, moet beginnen met het vertrouwen van den Moslem te verwerven, toenadering zoeken.

Als wij hun koelheid met koelheid beantwoorden, hun afzondering met een mijden van omgang, hoe zullen dan ooit de slagboomen vallen? Immers, terecht merkt de schrijver't op, persoonlijke invloed is overal de sterkste. De lieden luisteren niet met vrucht naar leeraars, die hun vertrouwen niet hebben. Overtuiging is zoowel een zaak des harten als des verstands. Eén woord van een vriend doet meer dan duizend van een-vreemde.

Nu is echter deze weg der toenadering tot den Muzelman juist niet gemakkelijk, doch ook niet geheel versperd.

Op vastendagen staan ettelijke gedeelten van het huis der Moslems voor bezoekers open. Belangstelling te betoonen in het leed en de vreugd van den Mahomedaan is mogelijk voor den Christen: deze kan tegenwoordig zijn bij huwelijken en begrafenissen. Hij kan den Mu­ zelman uitnoódigen tot een kring, waar men b. v. letterkunde behandelt. En heeft men eerst met enkelen kennis gemaakt, dan is het niet moeilijk den kring uit te breiden.

De vrouwen der zendelingen moeten hun kennismaking niet beperken tot de armste standen der Mahomedanen, wier vrouwen zij 't naaien leeren en die zij ondersteunen. Men moet ook het gezelschap der meer aanzienlijke standen zoeken en onder hen invloed verwerven; want deze zijn dubbel afgesloten, en geheel buiten gelegenheid tot Christus te komen. De onderwijzeressen in meisjesscholen hebben nu en dan aanleiding tot zulk een kennismaking bij 't bezoeken van de moeders hunner Mahomedaansche leerlingen. Op het oogenblik kunnen de vrouwen beter onder de Moslerain werken dan de mannen.

Wie op de Mahomedanen invloed wil oefenen moet van hun geloof een bepaalde studie maken.

Men dient te weten wat de Koran leert, zijn waarheden en dwalingen te kennen; ook de verklaringen er op dienen onderzocht en dat wel niet uit de tweede hand, b v. door vertalingen en uitleggingen van vreemdelingen. Men moet zelf de wijzen van denken en uiten die in het land gebruikelijk is, kennen. De letterkunde der Moslemin, zoowel de wereldlijke als de geestelijke, de Mahomedaansche wijsbpgo^-*»; ^e< !cbiedenij. diclitkunst, en spreukenboeken, die tha..„ ~^ - , '" j. "-'id .gebied zijn voor geleerden in andere takken van wetenschap, moeten zorgvuldig onderzocht worden door hem, die 't goede voor den Muzelman zoekt. Zonder zulk een kennis kunnen wij evenmin hopen den Mahomedanen te sterk te worden in het twistgesprek, als de Indianen met bogen en pijlen op kunnen tegen de Europeanen, met geweren gewapend.

Geneeskundige hulp en vooral arbeid in ziekenhuizen geven een bijzonder gunstige gelegenheid om den Moslem het Evangelie te brengen. Onder de Muzelmannen behooren geneesheeren tot een bevoon echten stand. Het leven van den dokter is veilig waar dat van anderen gevaar zou loopen. Hij kan binnentreden, waar de deuren voor anderen zijn gegrendeld. Zijn woord heeft invloed boven dat van velen. Hij treft de menschen aan in - de meest gunstige omstandigheden om hen te winnen voor 't goede: als hun harten zijn vertederd door ziekte of geleden verliezen en de nabijheid van een andere wereld het geweten wakker en de ziel vatbaar voor geestelijke indrukken maakt De zachte behandeling door Christelijke mannen en vrouwen in de ziekenhuizen heeft herhaaldelijk de harten van dweepzieke Muzelmannen verzacht. Het dagelijksch vernemen van den naam Jezus, het ontvangen van verpleging en genezing in zijn naam, hebben er reeds menigeen toe gebracht den Heiland aan te nemen.

Het is duidelijk na al het opgesomde, dat zijdelingsche pogingen, die geen aanstoot of opspraak wekken, vooralsnog in dezen arbeid de beste zijn. Een georganiseerde, beslist aanvallende zending onder de Mahomedanen, met aange'Kondigde plannen en bedoelingen, zou zich zelf vernietigen en tevens hen in gevaar brengen, wier heil zij zocht. Terwijl de dienaren der kerk getrouwelijk alle ten dienste staande middelen gebruiken, om ingang voor het Evangelie te vinden, moet de, kerk zich vergenoegen daarmee dat het koninkrijk Gods in het Oosten komt, zonder dat de mensch het opmerkt, en 't aanvaarden dat het geestelijk werk Gods even stil en onbemerkt voortgaat, als de groote levenswerkingen in de natuur.

De zending onder de Muzelmansche en Mahomedaansche bevolkingen is een zaak van veel en ernstig gebed. Men bedenke wel, dat de Mahomedanen een tiende deel, wellicht een achtste, uitmaken van het menschelijk geslacht. En — want de cijfers gelden hier niet zoo hoofdzakelijk — dat hun invloed in de wereld niet gering is.

Die invloed is niet negatief gelijk veelal die der Brahminen of der volgers van Confucius, maar positief, aanvallend en zichtbaar werkzaam en vooruitstrevend in enkele deelen der wereld, doch altijd verderflijk. Wordt echter die invloed geleid in de rechte kanalen, dan belosft hij evenzeer bevorderlijk te zijn aan de zegepraal van het Godsrijk, als hij die nu verhindert. Waar is ook, dat het Evangelie even geschikt is voor de behoeften der Mahomedanen als voor die van andererf. »Zij hebben allen gezondigd." Het bevel «onderwijst alle volken" geldt ook hen. En de uitkomsten verkregen op den arbeid onder enkelen, bewijst dat er geen onoverklimbare slagboomen aan hun bekeering in den weg liggen.

De moeielijkheden en gevaren voor de Evangelieprediking in Mahomedaansche rijken zijn zeker niet grooter dan die welke de apostelen en getuigen des Christendoms bedreigden in 't Rameinsche rijk, vóór het Christendom heerschend werd. Toch werd het heidensche Rome ten slotte gekerstend. Zoo zal ook nu het Evangelie ten slotte triomfeeren op het oude slagveld, waar 't zijn eerste zegepralen won; het christendom" weer zijn geboorteplaats binnentrekken en een grooter Profeet dan die van Mekka aller aanbidding ontvangen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 maart 1891

De Heraut | 4 Pagina's

Zending.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 maart 1891

De Heraut | 4 Pagina's