GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vrije Universiteit.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrije Universiteit.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

.

Vrije Universiteit.

Ten dage van koning Hiskia, toen er eene stem doorging door gansch Israël, dat men zou komen om den Heere het Paschen te houden in Jeruzalem, werd de eisch om dit feest den Heere te heiligen voleindigd in deze troostrijke belofte, dat de broederen en de kinderen barmhartigheid zouden vinden (2 Chron. 30). Het heiligen van het Paschen is het heerlijk geheim der barmhartigheid. Daar de Heere Koning is, die door lijden den weg tot heerlijkheid gebaand heeft; waar Zijne genade verheerlijkt wordt, die de kroon op het kruis gezet heeft; waar de verrezene Heiland, die Zijne gemeente zichzelven gelijkvormig maakt, het heilgeheim Zijner liefde bekend maakt door het leven dat uit het sterven opkomt; daar alleen vindt de dienst der barmhartigheid een volmaakt werk.

Alle andere barmhartigheid put zich zelve uit, wijl zij niet uit de fontein van alle goed gevoed wordt; zij wordt moede, traag, vergeetachtig, partijdig, exclusief, ongeestelijk, dor en doodsch. Maar als de barmhartigheid Gods, die over alle ellenden triumfeert in de liefde, die het kruis gekroond heeft, en door lijden den weg tot heerlijkheid baant, als de barmhartigheid Gods, die het recht gehandhaafd heeft, en door genade verlost, als deze barmhartigheid Gods weder het begin en beginsel is van allen dienst, dien de barmhartigheid te dienen heeft onder de kinderen der menschen, dan komt er weer leven, ruime bezieling; dan wordt de trouwe weer gesterkt, en het vertrouwen gewekt; dan vindt en wint de hulpbehoevende weer een hart, dat klopt voor zijne nooden, en eene hand die niet ophoudt met weldoen; en eene

gemeenschap des huizes, dat gebouwd is op den levenden hoeksteen.

Ook daarin mogen wij de trouw en weldadigheid van onzen God zegenen, dat Hij Zijne stem onder ons heeft doen doorgaan, om het Paschen den Heere te heiligen. Dat namelijk de innerlijke bewegingen der barmhartigheid gaande gemaakt worden; en de dienst der barmhartigheid zijn 'levensbeginsel vindt in de eer en eerbiedenis van onzen Levensvorst. Dat is de zegen des Heeren, die indaalt over de gemeente des Heeren, dat de broederen en kinderen barmhartigheid vinden, en allen die hulp noodig hebben, ontfermd worden. Dat zij ook onze lof en ons doel, ons heiligen van het Paschen; dat wij het o zoo nauw nemen in het hoog en heilig houden van de eer en de rechten des Heeren, maar o zoo ruim weten te maken in de toepassing der barmhartigheid.

Mild en overvloedig is de bron in het vloeien, maar milder en overvloediger vloeit de barmhartigheid die hare bron en haar beginsel heeft in de fontein der levende wateren. DE HARTOG.

In dank ontvangen:

Voor de Vereeniging:

Aan Contribution: door de diakenen van de Geref. kerk te Amsterdam B, van F. K. ƒ 10; van den heer J. Knevel te Olst ƒ i; door het locaal comité te Zaandam, ie storting ƒ 125; per post ontvangen ƒ 116.05.

Aan collecten: (voor de Theol. Faculteit): van de Geref. kerk te Overschild ƒ 1.541/3; van idem te Kampen B ƒ 15.56; van idem te Vollenhove ƒ 4.25; (voorts halve coll.) van idem te KoUum B ƒ 20.88; van idem te Vreeland/3.76; van idem te Loenen ƒ 4.54; van idem te Nichtevecht ƒ 4.56; van idem te Mijdrecht / 7.13; van idem te Kamerik ƒ1.50; van idem teBaambrugge ƒ 5.68I/0; van idem te Maarsen ƒ 0.90; van idem te Winterswijk ƒ 22.16; van idem te Alkmaar ƒ 16.711/3; van idem te Broek op Langendijk A ƒ 6.73I/2; van idem B ƒ19.341/g; van idem te Heer Hugowaard ƒ 4.91; van idem te Schermerhorn ƒ 0.23; van idem te Noordscharwoude ƒ 5.12; van idem te Dirkshorn ƒ 4.90; van idem te Krabbendam ƒ 5.52; van idem te Anna Paulownapolder A ƒ 1.61I/2; van idem te Kolhorn ƒ 0.76; van idem te Helder ƒ 21.85; van idem te Texel / 8.04; van idem te Schagerbrug ƒ 0.75; van idem te Sloterdijk ƒ 2.54.

Aan Schenkingen: door mej. W. Flier, van de meisjesvereeniging »Bid en Werk" te Kockengen ƒ3.06 ; van L. R. te Ee. ƒ i ; door den heer G. de Leeuw te Utrecht van A. van E. ƒ2.50, van A. van H. ƒ 2; van H. de B. ƒ2, van de Roemer ƒ i, samen ƒ7.50.

Voor het Studiefonds:

Bij Prof. Dr. A. H. de Hartog ingekomen: van J. A. te Arnhem ƒ6.75; door Ds. W. te A.: gevonden in de kerk-collecte ƒ 2, 50; door den heer E. F. te Z. ƒ 6.

S. J. SEEFAT. Penningmeester.

N.B. De verantwoording van 4 Maart door Ds. Sleeswijk Visser, was als volgt: H. I. Ambacht ƒ 25.50, Zwijndrecht ƒ36.50, Barendrecht ƒ 94, Rijsoord ƒ 47.50, Heerjansdam ƒ 6, Ridderkerk ƒ9. Bolnes ƒ2.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 april 1894

De Heraut | 4 Pagina's

Vrije Universiteit.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 april 1894

De Heraut | 4 Pagina's