GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Van het recht

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van het recht

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Amsterdam, 17 Januari 1908.

Van het recht, dat de gewijdgde wet op het Hooger Onderwijs schonk, om bijzondere leerstoelen aan de Rijksuniver.siteiten op te richten, is tot nu toe geen bijster druk gebruik gemaakt.

Wel hebben de Confessioneelen en de mannen vaa den Gereformeerden Bond getracht het volk voor dit denkbeeld warm te krijgen, maar, naar verluidde, waren de finantieele resultaten dusver nog niet schitterend ts noemen. En gelijk wel vanzelf spreekt, is zonder belangrijke finantieele steun aan de oprichting van bijzondere leerstoelen niet te denken.

Naar Dr. Kromsigt in de Rotterdamsche Kerkbode medeelt, zal thans de Verceniging voor Bijzondere leerstoelen Woensdag 22 Januari te Utrecht een vergadering houden, waar Ds. G. H. Wagenaar een rede zal uitspreken.

Al hebben we tegen deze Bijzondere Leerstoelen onze bezwaren en al blijft het ons smarten, dat deze broeders, die met ons op den bodem der Gereformeerde Belijdenis staan, geen saamwerking met de Vrije Universiteit willen, toch neemt dit niet weg, dat we met belangstelling deze actie gadeslaan. Al wat dienen kan, om den fatalen invloed te breken, die van de ongeloovige wetenschap aan de Rijksuniversiteiten uitgaat, waardeeren we.

Gaarne nemen we daarom hierover, wat Dr. Kromsigt onder het opschrift Geloof en wetenschap in At Rotterdamsche Kerkbode schreef:

Men heeft geruimen tijd in den waan geleefd, dat „wetenschap" eigelijk met „geloof" niets uitstaande heeft. Er was eene onafhankelijke, npartijdige wetenschap en wat die wetenschap decreteerde, dat was „de" waarheid.

Van geloovige zijde heeft men toen aanstonds evraagd; Welke wetenschap bedoelt ge toch igenlijk? Waar is de wetenschap, die in dien in „onpartijdig" kan heeten ? Men bleef dan el in gebreke die wetenschap aan te wijzen en aakte er zich dan op de eene of andere anier af, maar men hield toch vol: zulk een etenschap was er, en dat was dan natuurlijk de" wetenschap, zooals die vooral van de zijde an hen, die met het „oude geloof" gebroken heben, beoefend werd.

Gelukkig begint zich thans onder de echte eleerden eene meer bezonnene beschouwing aan te breken, hoewel er natuurlijk nog altijd elen zijn, die in 'de'^ wetenschap in eerstgeelden zin gelooven. Vooral hierom wijsen wij p deze concessie aan wat van Christelijke zijde teeds is beweerd geworden, omdat daaruit blijkt, oe noodzakelijk het is, dat wij de wetenschapelijke opvoeding van de kinderen onzes volks iet eenvoudig aan de tegenpartij overgeven. en ziet o\er het algemeen nog maar al te /einig in de noodzakelijkheid b.v. van het tichten van leerstoelen aan onze universitdten, aar in Caristelijken geest onderwijs gegeven ordt, waarvoor de wet van 1905 thans de geegenheid opent.

De uitlating, waarop wij doelen, is van den ijnen en scherpzinnigen geschiedschrijver Prof. ernkamp, hoogleeraar te Utrecht. Deze schrijft n de Vragen des tijds (Afl. 10—11) in een rtikel over „Bakhuizen van den Brink als hisoricus: " „De geschiedbeschouwing van elk ge~ chiedschrijver — ook van hem, die onpartijdig enoemd wordt — is aihankelijk van de overuiging, die hij bij zijn onderzoek medebrengt. at wil natuurlijk niet zeggen, dat die overtui ing hem zal verleiden tot oneerlijkheid, tot het erzwijgen van resultaten, die niet strooken met ijne wenschen. Ik bedoel alleen, dat elk histoicus aan zijne godsdienstige of philosophische, ijne politieke of maatschappelijke overtuiging en waardeeringsmaatstaf ontleent, dien hij aan e gebeurtenissen aanlegt."

Dit is juist, wat wij ook altijd hebben gemeend. En dit geldt natuurlijk van de wetenschap in haar ganscheu omvang, vooral ook van de wetenschap omtrent wat De Genestet noemde: „het kritiekste, " omtrent „den Bijbel."

De aanhaling van Prof, Kernkamp is metterdaad ad rem.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 19 januari 1908

De Heraut | 4 Pagina's

Van het recht

Bekijk de hele uitgave van zondag 19 januari 1908

De Heraut | 4 Pagina's