GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Buitenland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Duitschland. Een getuigenis tegen het demoraliseerend tooneel.

In Stuttgart hebben alle Evangelische predikanten een stuk gepubliceerd waarbij zij aan de directies der schouwburgen en de bezoekers der schouwburgen verzoeken, een einde te maken aan tooneelvoorstellingen, die het volk naar beneden trekken door hartstochtelijke zinnelijkheid en teugelloos levensgenot voor te stellen. Buiten Duitschland wordt het grootste drama der wereldgeschiedenis afgespeeld, en in het vaderland vermaakt men zich met schouwtooneelen, waarin de misdaad wordt verheerlijkt; deze ergernis behoort te worden weggenomen.

Het antwoord op dit verzoek was, dat op Zondag 26 September voor het eerst sMona Lisa" werd opgevoerd. Het goddelijk antwoord op deze misdadige lichtzinnigheid bleef niet uit. Op denzelfden dag kwam het bericht van den vreeselijken slag in Champagne, waarbij de Franschen door de eerste Duitsche linie braken. Hoe zal het den schouwburgbezoekers toen te moede zijn geweest.

«Mona Lisa< is een werk, dat in een dubbelen moord en in een scene vol van perverse, wellustige wreedheid uitloopt. Geen wonder dat ernstige Duitschers in dezen tijd daartegen hunne stem verheffen. De Evangelische predikanten van Stuttgart hebben de snaar der religie niet aangeroerd. De tijden zijn voorbij waarin, zooals in de 18e eeuw te Hamburg, Leipzig, Berlijn enz., de predikanten tegen den schouwburg positie namen. Nu zij niet anders doen dan protesteeren tegen het /uile en Kederlijke kon men denken dat zij eenigszms succes zouden hebben. Doch niets daarvan is gebleken. In het Ev. Gemeindeblatt f. Stuttgart van 3 Oct. leest men de opmerking, dat zij die het indenken dat voor de opvoering van een werk, hetwelk reeds vroeger ontstond, juist den oorlogstijd gekozen werd, het beklemmende gevoel krijgen, dat terwijl men daarbuiten bloedt, overwint en sterft, men in het binnenland een groote nederlaag lijdt, waarvan de uitwerking verlammend werken moet op de stemming en den geest van hen die achter en aan het front staan.

Christelijke mannen hopen dat de »Generalkommando's« in deze rnet een energiek woord en met de daad zullen tusscnenbeide komen. Maar zou men niet veeleer mogen verwachten dat de kerk des Heeren principieel tegen het tooneel positie neme ?

Frankryk. ' Geestelijken in krijgsdienst?

De Fransche wet, die alle geestelijken en bedienaren van den Godsdienst verplicht in het leger te dienen, is door velen geprezen als een middel waardoor invloed ten goede op de soldaten aan het front wordt uitgeoefend. Aandoenlijke voorbeelden van hulp aan stervenden verleend, worden daarvoor aangehaald. Het is gebeurd, dat-een stervende Fransche soldaat, voor wien geen priester kon gehaald worden, die hem de biecht afnam en het laatste oliesel toediende, ten slotte toch in zijn doodstrijd bijgestaan werd door een priester-soldaat die eveneens zwaar gewond het sterven nabij was, maar nog kracht vinden kon om zijn makker in zijn stervensuur bij te staan, om kort daarna zelf den laatsten adem uit te blazen. Dat is schoon en zoo zal ook menig predikant onder hen met welke hij strijdt, in de gelegenheid zijn om het licht van het Evangelie te laten schijnen.

Doch er is ook een schaduwzijde. Daarop wijst een Fransch aartsbisschop, wanneer hij schrijft: »0m voor overdreven enthousiasme j bewaard te blijven, moet men de noodkreten hooren, welke van geestelijken uit het veld en nog veel meer van hen die in de hospitalen waren, tot ons komen; waaruit blijkt dat deze priesters geestelijk verteerd worden in eene omgeving en in een beroep dat niet het hunne is. In het bijzonder lijden de arme Seminaristen, die tot het priesterambt opgeleid worden. Zij zijn aan zich zelvcn overgelaten, ver van hunne geestehjke leiders, en beroofd van ecuc geestelijke verzorging die zij nog zoozeer noodig hebben om in den geest van hunne roeping te blijven. Men moet ook de klachten van onze beste bisschoppen hooren, welke gekweld worden door angst voor de toekomst, de toekomst van de Fransche Kerk, wier geestelijkheid thans voor drie vierden gemilitariseerd is." De bisschop uit ten slotte den wensch dat de wet, welke de geestelijken noodzaakt de wapens te dragen, zal afgeschaft worden.

Ook de Gereformeerde Kerk lijdt door den oorlog. Op de Synode die 1 en 2 Juni te Crest gehouden werd, bleek dat 180 predikanten in het leger dienen, dat is ongeveer de helft van de tot deze Synode behoorende predikanten. • Ook de Kerken die tot de middenpartij en tot de linkerzijde behooren, hielden hare Synode den 29sten Juni te Parijs. Het bleek daar, dat ook nagenoeg zij den dienst van de helft van hunne predikanten moesten missen. Die predikanten werden niet alleen vervangen door genabuurde anibtgenooten, maar ook door hunne vrouwen en door gemeenteleden. Ook hebben een aanfal predikanten uit Fransch-Zwitserland opengevallen plaatsen bezet.

Volgens eene latere opgave zijn in Frankrijk in het geheel 362 predikanten tot den krijgsdienst gewezen geworden, en dit is zeker meer dan de helft van het geheele corps. De meesten kunnen dienen als veldpredikers of als ziekenverplegers. Tot veldprediker werden 59 aangesteld.

China. Geen religie vanden staat. _ Voor eenigen tijd scheen het, alsof de regeering der republiek van China het Confucianisme weder tot godsdienst van den staa, t wilde verheffen. Ja, zelfs werd van Engelsche zijde gemeld, dat de Christenen in China die in het leger dienen, vervolgd worden, wanneer deze den eed van getrouwheid aan de Chineesche regeering niet voor een afgodsbeeld willen afleggen. Nu heeft de president der Chineesche republiek het volgende besluit gepubliceerd: ïEr zal in China geen staatsgodsdienst ingevoerd worden gelijk dit het geval was onder de Tsching-dynasiie, wijl godsdienstvrijheid overeenstemt met het wezen eener republiek«. Dit besluit zal in zendingskringen met blijdschap begroet worden. Velen zijn overtuigd, dat de president der Chineesche republiek Josan-tsi-jCai voor de zendelingen en Chineesche christenen veel gevoelt. In de dagen van den Boksersopstand was het Joean-tsi-Kai, toen een machtig onderkoning, • die niet alleen de christenen in zijn provincie beschermde, maar ook aan de Amerikaansche .regeering eene mededeeling deed toekomen, op grond waarvan Amerikaansche. troepen tot bescherming der gezantschappen gezonden werden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 2 januari 1916

De Heraut | 4 Pagina's

Buitenland.

Bekijk de hele uitgave van zondag 2 januari 1916

De Heraut | 4 Pagina's