GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

125 jaar Faculteit der Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit - pagina 27

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

125 jaar Faculteit der Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit - pagina 27

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

kuyper en het theologisch hoger onderwijs

26

1894. Zo heeft het onderwijsprogramma van de faculteit er nooit uitgezien. Wellicht moeten we zeggen dat wat Kuyper in het derde deel van zijn Encyclopaedie schrijft, iets weerspiegelt van zijn dromen of, zo men wil, fantasieën. Anderzijds is er ook sprake van continuïteit. Zowel in 1880 als in 1894 was het Kuyper te doen om een indeling van het curriculum die ontleend was aan wat hij zag als het object van de theologie, de geopenbaarde kennisse Gods.27 Kuyper bood werkelijk een alternatief.28

kuyper en de schriftkritiek Kuypers beschouwingen over de encyclopedie hadden, hoe existentieel geformuleerd ook, toch een enigszins theoretisch karakter. Anders lag dat met zijn beschouwingen over de schriftkritiek. Sedert Busken Huet in zijn Brieven over den Bijbel het gedachtegoed van de moderne Duitse theoloog D. F. Strauss gepopulariseerd had, had de historisch-kritische benadering van de Schrift steeds meer invloed gekregen. Maar als de bijbel in historisch opzicht niet betrouwbaar is, hoe kunnen we dan nog geloven? Zie daar het dilemma van de negentiende-eeuwse gelovige. Daarmee kwam de moderne theologie heel dicht bij huis. Kuyper kon er niet mee overweg en heeft met zijn keuze voor een onfeilbare Schrift voor bijna een eeuw het gesprek daarover in eigen kring geblokkeerd. Zelf opgeleid te Leiden en vertrouwd met de moderne opvattingen over de historische kritiek, trok Kuyper zich vanaf de jaren zeventig meer en meer terug op een onfeilbare Schrift, zonder daarbij in te gaan op de vragen die de moderne wetenschap hem stelde.29 Hierover was hij al jaren met Gunning in gesprek, toen deze in 1878 de eerste aflevering van zijn boek Het Leven van Jezus publiceerde. Kuyper reageerde onthutst: ‘Met een droefheid der ziel, die zich slechts zwak in onze woorden kan afspiegelen, maken we ons ten tolk van de bijna algemeene smart en ontsteltenis...’30 Met deze woorden begon Kuyper in 1878 zijn bespreking van dit boek. Daarin had Gunning betoogd dat we in de geboorteverhalen van Jezus te maken hebben met legenden die de indruk weerspiegelen die Jezus heeft gemaakt. Kuyper vatte zijn kritiek samen in de vraag: ‘bericht of gedicht?’31 Deze aanval op Gunning is verbijsterend, omdat bekend is dat Gunning zelf niet hele-

Faculteit der Godgeleerdheid; Perfect Service; pag 26

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 550 Pagina's

125 jaar Faculteit der Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit - pagina 27

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 550 Pagina's