GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het Principium Theologiae in zijne Beteekenis voor de Archaeologia Sacra - pagina 11

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Principium Theologiae in zijne Beteekenis voor de Archaeologia Sacra - pagina 11

Openbare les Vrije Universiteit Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

15 Hieraan

voegen we nu echter terstond toe, dat zulk eone

bijbelsche

archaeologie

alleen dan recht van bestaan heeft,

wanneer de ,,Bijbel", naar welke zij haren naam draagt, iets meer en iets hoogers is dan eene toevallige verzameling van Joodsche

litteratuur-producten,

van geschriften

wier eenig

kenmerk hierin gelegen is, dat ze stammen „aus dem grauen Alterthum". Z u l k nooit de

eene boekenverzameling op zichzelf kan

grens aangeven

voor eenig vak van wetenschap.

Dat kan de Bijbel alleen, wanneer hij het ..Boek der boeken" is, het goddelijk document van de bijzondere openbaring. M . a. w. alleen dan heeft de bijbelsche oudheidkunde bestaansrecht, wanneer ze als zoodanig archaeologia sacra is, d. w. z. de

systematische

bijzondere

beschrijving van de toestanden waarin de

openbaring plaats had, zooals die toestanden uit

geinscriptueerde openbaring zelve gekend worden. Alleen zoo wordt het principiuui theologiae gehandhaafd: de bijzondere openbaring zelve als principium essencli en hare goddelijke documenteering als principium cognoscendi der heilige oudheden. Toch zal de archaeologia sacra, aldus opgevat, zich voornamelijk

met Israël hebben bezig te houden, maar dan met

Israël als draagster der bijzondere openbaring. E n omdat de openbaringsgeschiedenis, die voor zulk een belangrijk gedeelte door Israël gaat, in het Paradijs aanvang nam, daarom moeten bij elk onderwerp

uit de

archaeologie

de

aanvangen van

Adam tot Mozes worden nagespeurd, terwijl eerst daarna de wetten

en toestanden onder Israël aan de orde behooren te

komen. 7

Deze w ijze van behandeling schijnt ons te verkiezen boven die,

welke men

o. a.

bij A u g u s t i n

Scholz

aantreft,

om namelijk heel de archaeologie der vöör-Mozaïsche periode in een eerste boek afzonderlijk te behandelen. Het komt ons

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 september 1904

Inaugurele redes | 26 Pagina's

Het Principium Theologiae in zijne Beteekenis voor de Archaeologia Sacra - pagina 11

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 september 1904

Inaugurele redes | 26 Pagina's