GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 31

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 31

Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van Hoogleeraar in de faculteit der Letteren en Wijsbegeerte aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

32

in kennis der r e a l i a ,

1 3 4

) laat ontaarden, maar o o g kreeg voor

den dieperen ondergrond, dat men in 't algemeen niet meer de wetenschap in het begrip laat opgaan, niet meer onwetenschappelijk noemt wat aan alle wetenschap

voorafgaat.

E d o c h , voldoende is dit niet: ook hier weer is het Christelijk beginsel de wigge, die scheiding maakt tusschen wetenschap en wetenschap. W i e geen norm heeft o m daarnaar zijn oordeel te richten, dien kan de G r i e k s c h e mystiek lief zijn, die verheugt zich in haar eereherstel, n u ja, wijl ze hem sympathiek is, w e l licht o o k , wijl hij meent dat ze inderdaad meer invloed gehad heeft dan men vroeger erkende. H e m die den Bijbel niet erkent als G o d s

W o o r d , dien staat die mystiek op één lijn met de

verborgenheden der Schrift, j a hooger. W a t men in de A s s y r i o logie z a g gebeuren, 135) dat geschiedt o o k op dit gebied. V o o r een DIELS is het logosbegrip van H e r a c l i t u s overgegaan in het Evangelie

van JOHANNES;

, 3 6

)

v o o r een PFLEIDERER berust

de wijsheid van den P r e d i k e r niet zelden op de philosophie v a n denzelfden wijsgeer; 137) volgens DIKTERICH'S oordeel „stammt manches

[aus der Johannesapokalypse]

aus griechischen Q u e l -

l e n . " 138) Z o o verdwijnt zoo licht de grenslijn tusschen het heilige en onheilige: voor eene scheiding ontbreekt immers alle ratio! Ja, ik spreek mystiek

onderdoen

religieus-mystische

stouter: zulk voor

eenen moet consequent die

de „ z u i v e r e " philosophie, staat het

element lager dan het begrifflich-logische;

want dit laatste geeft immers de waarheid, waarnaar het eerste slechts streeft en tast! Maar

gansch

anders

staat hierin de C a l v i n i s t : hem is de

philologie w e l wetenschap van den logos, wellicht eer en meer dan voor eenig ander, maar

die logos is door de zonde ver-

d o r v e n ; de mensch verduisterd in het verstand, vervreemd van het leven G o d s . tegenstelling

1 3 9

)

E n juist in de belijdenis hiervan komt de

het scherpst

zondeval loochent, meer

u i t : voor

den p h i l o l o o g die den

bijzonder voor den rationalist, is het

G r i e k s c h e denken, de G r i e k s c h e o n t w i k k e l i n g , normaal, bijna zou

ik zeggen,

volmaakt;

1 4

°)

ze is het ideaal waarnaar hij

zich r i c h t ; en zoo moet hij zich dan ook aangetrokken gevoelen niet tot de mystiek, — want die bekent juist, dat ze niet normaal, niet volmaakt is, dat ze slechts zoekt en tast, of ze het vinden mocht; aangetrokken gevoelt hij zich tot het begrifflich-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904

Inaugurele redes | 69 Pagina's

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 31

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904

Inaugurele redes | 69 Pagina's