GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Israëlitische Oudheidkunde en Archaeologia Sacra - pagina 11

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Israëlitische Oudheidkunde en Archaeologia Sacra - pagina 11

Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van hoogleeraar in de Semietische Talen en Letteren aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

11 accepteert als het door Godzelf geïnspireerde document van de bijzondere openbaring, recht

moeten erkennen

of archaeologia sacra. schillende

— die zal t e v e n s het bestaans-

van eene bijbelsche

oudheidkunde

Maar beide staan dan in eene ver-

verhouding tot de Heilige Schrift en tot Israël.

De Israëlietische oudheidkunde heeft de levensverhoudingen van

het

antieke,

Palestijnsche

Israël

te beschrijven; en

dat z e zich meer dan de archaeologiën van andere volken m e t de Heilige Schrift bezighoudt geschiedt alleen, wijl z e daar meer origineele stof v i n d t dan in alle andere bronnen le zamen, — e v e n w e l m e t dien verstande, dat z e ook die andere bronnen in vollen zin als bronnen handhaaft. Maar de archaeologia sacra stelt zich ten doel de systematische, wetenschappelijke verhoudingen,

beschrijving

onder

welke

van

de

de duurzame

bijzondere

geschied, zooals die levensverhoudingen

levens-

openbaring

uit

is

de geïnscrip-

tureerde openbaring z e l v e gekend w o r d e n . V o o r haar is dus de verhouding

tot

Schrift

en

Israël juist omgekeerd als

voor de Israëlietische oudheidkunde.

Haar eigenlijk object

van onderzoek is de archaeologische inhoud der Schrift, en ze

heeft

die het

met

Israël

in de Schrift

slechts te bekleedt.

maken

w e g e n s de plaats,

En wijl

deze Schrift

het

principe is waaruit z e opkomt, m o e t ze t e v e n s hare eenige bron

wezen.

opschrift, zijn

Munten

Philo

en

en

bouwwerken,

Josephus,

Mesa- en Siloah-

Apocriefen

en

Talmud

voor haar geene bronnen, maar slechts hulpmiddelen,

om hare eenige bron te beter te Zietdaar

met

een enkel woord het gelijk bestaansrecht

en het onderscheiden herinnering

verstaan.

karakter v a n beide v a k k e n U in

teruggeroepen.

de

H e t principium generale in de

wetenschap eischt eene Israëlitische oudheidkunde, en

het

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 mei 1905

Inaugurele redes | 48 Pagina's

Israëlitische Oudheidkunde en Archaeologia Sacra - pagina 11

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 mei 1905

Inaugurele redes | 48 Pagina's