GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Nieuw-Testamentische exegese - pagina 11

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nieuw-Testamentische exegese - pagina 11

Rede gehouden bij de aanvaarding van het Hoogleeraarsambt in de Heilige Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

12 De Schrift blijft de Schrift, de Heilige Geest blijft de groote Doctor Ecclesiae, de mensen blijft onder alle omstandigheden mensen. ) Hoe kan dan de exegese verschillen naar de tijden? Ik wensch deze eenheid niet uit het oog te verliezen. Integendeel, zelf zou ik haar met allen nadruk voorop willen plaatsen. Daardoor blijft de continuïteit der exegese gehandhaafd. Daardoor kunnen we er verzekerd van zijn, dat, als alle hulpmiddelen goed worden toegepast, een volgend geslacht niet alleen niet het contradictore, maar zelfs niet het contraire, van hetgeen het voorgeslacht in de Schrift zag, er uit te voorschijn zal brengen. De Schrift, zoo stelden we voorop, is het Woord van God, ingegeven door den Heiligen Geest. Welnu, geen geleerde, geen geslacht, geen tijdperk is bij machte de sprake des Heeren ten volle te verstaan. Omdat we met Gods Woord te doen hebben, zal dieper delven steeds nieuwe schatten te voorschijn brengen. ) Ik hoor me tegenwerpen : algemeenheden ! In theorie misschien zeer fraai, maar kunt ge dan aanwijzen, dat in de praktijk deze dingen zoo zijn ? Ik geloof van w e l ! De Schrift is Gods Woord. Alle geslachten hebben mede te werken om, met hetgeen hun tijd biedt, dat Woord te onderzoeken. Wie slechts enkele regelen Schriftverklaring van de patres, van de hervormers en uit onze dagen naast eikander legt, bespeurt dadelijk het groote verschil. Natuurlijk kan en behoef ik U hier geen geschiedenis der Nieuw-Testamentische exegese te geven. ) Ik bepaal er mij toe U eenige voordeelen op te noemen, die onze tijd ons geeft en waarvan we partij kunnen trekken voor de verklaring van het N . T. Vooreerst denk ik aan de groote verandering, die de bestudeering van de taal, waarin het N . T. werd geschreven, in de laatste 20 jaren heeft ondergaan. Sinds 28

29

30

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 december 1912

Inaugurele redes | 64 Pagina's

Nieuw-Testamentische exegese - pagina 11

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 december 1912

Inaugurele redes | 64 Pagina's