GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 21

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 21

Rede bij de aanvaarding van het hoogleeraarsambt aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

23 schappelijk werk altoos Theologie, en gaat nooit onder in letterkundige studiën. Maar dan zal het ook juist het begrip der openbaring zijn waarop onze arbeid zich zal hebben te concentreeren. Ik bedoel daarmede niet de waarde ook van Canonische studiën en historisch onderzoek te verkleinen. Ook deze eischen ons voor zich op en ook voor deze wijst ons Gereformeerd beginsel ons veelszins een eigen weg. Maar het zwaartepunt ligt toch in het begrip der openbaring. Reeds door dit te stellen gaan wij onzen eigen, duidelijk van anderen onderscheiden, weg. Met name kiezen wij daardoor positie tegenover de godsdiensthistorische methode, welke tegenwoordig meer en meer opgang maakt. Daarin ligt tevens een reden te meer om juist op het begrip der openbaring onze volle aandacht te vestigen, daarop door diepgaande studie nader in te gaan. E n dat hebben wij dan te doen in tweeërlei opzicht, zoo formeel als materieel. Formeel hebben we het begrip openbaring nader te bepalen, en de vragen te beantwoorden, in welken zin het Oude Testament van openbaring spreekt, in welke onderscheidene vormen ze zich daar voordoet, op welke wijze ze geschiedde. Dat moet zoowel exegetisch als psychologisch worden onderzocht, ten einde, zoover als het ons eenigszins mogelijk is, tot een klaar inzicht in het wezen der Oud-Testamentische openbaring te komen. Materieel is daarnaast de ontwikkelingsgang der openbaring na te speuren. Immers dat de openbaring een ontwikkelingsgang heeft doorloopen staat vast — ik behoef het betoog daartoe, reeds jaren geleden van deze plaats geleverd ) , niet te herhalen. Van dien ontwikkelingsgang moeten wij ons een juist en nauwkeurig beeld trachten te vormen, een geschiedenis der openbaring geven ). G e ziet, M . H., onze Gereformeerde Theologie heeft op Oud-Testamentisch terrein eene zeer veelomvattende roeping. Z a l ze in staat blijken die te vervullen ? Indien ge mij vraagt welke verwachtingen ik dienaangaande koester, dan verwijs ik u naar het kostelijke devies onzer Universiteit: A u x i l i u m n o s t r u m i n n o m i n e D o m i n i , onze hulpe is in den naam des H e e r e n ! 47

48

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 mei 1920

Inaugurele redes | 34 Pagina's

Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 21

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 mei 1920

Inaugurele redes | 34 Pagina's