GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

1926 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 201

Bekijk het origineel

1926 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 201

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

191 ging en 'n waarneming of tusschen 'n in de schepping van kosmJsche eenheden begrepen wetssfeer en waarheid omtrent verhoudingen in deze wetssfeer en van een tweede verband tusschen mij en deze waarheid, waardoor 't mij mogelijk is deze waarheid in bezit te verkrijgen, dan zijn dit inter-creatuurlijke verhoudingen: schepsel staat hier tegenover schepsel en niet God tegenover z'n schepsel. De band tusschen deze twee verhoudingen is uiteraard deze, dat die der tweede groep door God zijn gewild er worden onderhouden, maar in hun aard, dus als inter-creatuurlijk. Vandaar dat het zoo goed zin heeft niet alleen bestuursregel Gods en door God geschapen wetssfeer, maar ook deze wetssfeer en 't wetenschappelijk begrip daaromtrent helder te onderscheiden, ook al zijn deze scheepjes door de niet altijd even rijk van kleuren voorziene taal getooid met dezelfde vlag. 2. Houd ik me voorloopig aan de bespreking van het wetenschappelijk begrip, dan blijken we reeds spoedig uiteen te gaan, W o l t j e r citeert n.l. het werk van z'n, ook door mij, zoo hooggeschatten vader „Ideeël en Reeël" en neemt er deze zinnen uit over: ,,H€t kennen onderstelt een onderwerp dat kent en een voorwerp dat gekend wordt" en ,,De kennis wordt bepaald door de verhouding van het kennende onderwerp en het gekende voorwerp. Wanneer een van de termen der verhouding verandert, verandert ook de verhouding zelf" (pg, 7]. Het bezwaar tegen dit uitgangspunt is, dat het niet toelaat de ingewikkelde verhoudingen die „kennis" onderstelt, scherp te analyseeren. Want kennen is waarheid-bezitten en wel 'n waarheid omtrent iets Noem ik nu dat iets ,,object", dan blijkt bij aanvaarding van het subject-object schema heel de waarheid te zijn uitgevallen; haar terrein moet dan verdeeld over subject en object en valt dan in het semi-idealisme aan het subject toe. Zoo komt men tot de leei van den het subject immanenten logos. Analyseer ik echter nader het drieledige schema, dan brengt het twee verhoudingen mee. Eén van subject en waarheid en een tweede van waarheid en wetssfeer — iets anders dan object, dat 'k alleen gebruik in den zin van waarnemingsobiect. — Eerst zoo is de kennis te onderscheiden van alle andere verhoudingen waarin ik tot het object kan staan. In de waarheid nu is niets van

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1926

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 212 Pagina's

1926 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 201

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1926

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 212 Pagina's