1935 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 36
30 stuk van de finaliteit H e t leven krijgt meer zm, het wordt meer betrokken op de toekomst, het heeft een doel V o o r hen, die hun wetenschappelijke beschouwing baseeren op het W o o r d Gods, is de hier a a n g e r o e r d e kwestie nooit een probleem geweest Zij hebben altijd de mechanische opvatting bestreden H e t spreek van zelf, dat m den kring der Christelijke natuuronderzoekers voor de laatstgenoemde opvatting meer waardeering heerscht dan voor de eerste T o c h kunnen wij niet verzwijgen, dat ook het Vitalisme voor den Christen m zijn consequenties niet a a n v a a r d b a a r is, aangezien er pantheïstische tendenzen m aangetroffen w o r d e n H e t zou echter te ver voeren van ons eigenlijke referaat om dit breeder te illustreeren Genoeg zij het te vermelden, dat ook de niet-Christelijke w e t e n schap onzer dagen probeert de fout te vermijden, die Goethe hekelde m de ,,Faust" met de bekende woorden , , W e r will w a s s lebendiges erkennen und beschreiben, Sucht erst den Geist heraus zu treiben, D a n n hat er die Teile m semer H a n d , Fehlt, leider' nur das geistige Band " Deze w a a r h e i d kan men kort geformuleerd zoo omschrijven het geheel is meer d a n de som der deelen H e t w o o r d is meer dan een aantal letters, die m een bepaalde volgorde zijn geplaatst; de melodie is meer dan de som der opeenvolgende tonen H e t geheel, de totaliteit, heeft iets specifieks, draagt een eigen cachet dat niet af te leiden valt uit de o n d e r d e d e n D e idee van vroeger, dat het geheel moet bezien worden vanuit de deelen, is vervangen door de stelling dat de deelen beschouwd moeten w o r d e n m het licht van het geheel Dit s t a n d p u n t b r e n g t mee, dat sommige feiten een andere interpretatie krijgen, dan ze eertijds hebben gehad En zoo zouden we met recht m analogie met de benaming ,,de eeuw van het kind" onzen tijd kunnen noemen ,,de eeuw der totaliteit" W a n t de bewondering voor de totaliteit en het nadruk leggen op haar beteekenis v m d t men ongeveer op alle terrein des levens In de psychologie vinden wij de totaliteitsgedachte bij de ,,Gestaltpsychologen", m de ,Lebensformen" van Spranger, evenzeer als m de Individual-psychologie van Adler N a de analyseerende beschouwingswijze van F r e u d , propageert Adler meer de gedachte, dat we den mensch moeten bezien als strevende totaliteit en dat we ons moeten afvragen m de neurosenleer , , W a t beoogt het individu met het neurotisch symptoom te b e r e i k e n ' " Noodig is, dat eerst ontdekt w o r d t w a t de levensstijl van het individu is, om v a n d a a r uit gedrag en symptomen te beschouw e n Niet de causaliteit, maar de finaliteit is het belangrijkste D e totaliteitsgedachte heeft niet alleen m de wetenschap, maar
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1935
Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 93 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1935
Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 93 Pagina's