GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 82

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 82

Rede bij de overdracht van het rectoraat der Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

80 een ,,Gesammtwille" maar een Gereformeerde

zede, die als tot zekere

vastheid gekomen levenstoon haar stempel heeft gezet op wat in den wortel van het beginsel één is.

Dat deze Gereformeerde zede bewaard

blijve en gesterkt worde bij haar aansluiting zoowel aan het verleden als aan het heden, en dus evenmin ontrouw aan dat verleden als, door gemaaktheid bij nabootsing van wat verouderd is, ontrouw aan het heden worde, acht ik onder meer een vrucht die van de studie der ethiek in de Gereformeerde ^—Theologie mag verwacht. Een vrucht, die zeker niet anders dan door middel van de Kerk uit de school in het leven kan ingedragen. Immers onder de machtige factoren van zedevonaing behoort, indien zij althans haar roeping verstaat, de geïnstitueerde Kerk met haar prediking en sacrament, haar f ïnoederlijke tucht en zielezorg. '

Verstaat zij toch haar roeping, dan leert

zij haren kinderen niet slechts de ordinantien Gods gelijk die voor de 1 relatie van den mensch tot God in de eerste tafel der tien geboden liggen i uitgedrukt, maar ook die welke voor de sfeer van het

menschelijke

; in de tweede tafel der tien geboden ons zijn gegeven.

Maar daartoe

is

dan

ook

noodig,

dat

hare dienaren

zelf

diep ingeleid zijn in

deze tweeërlei ordinantien Gods, goed opgeleid ook in de etliiek en in

de

beoefeningsleer,

ojjdat

zij

moet, maar ook hoe het komt.

niet

alleen weten hoe het wezen

En nu kan het niet worden ontkend, dat

aan onze landsacademien een tijdlang de studie der ethiek nu juist niet tot de drukst beoefende heeft behoord en dat zij bovendien met de roeping

van toekomstige leeraren der Ciereformeerde Kerken al zeer

weinig rekening hield. heel

die

De meening kwam dan ook langzaam op, dat

studie der ethica

eigenlijk__pyerbodig was.

Een onbewuste

toepassing van het in Engeland bij vele ethici voorkomend theoretiscli beginsel van het intuïtionismCj.. waarbij men leert, dat men bij intuïtie wel weet, wat goed of kwaad is.

En zeker vermag intuïtie ook hier veel,

maar toch stelt zij, waar het de toepassing van fijnere

schakeeringen

Gods gebod op de

van het leven geldt, vaak bitter teleur.

Gevolg

was dan ook, dat de behandeling van 's Heeren wet uit de prediking en de catechisatie en de zielezorg al meer verdween, waar dan nog bijkwam,_ dat zekere vrees tegenover een niet-Voetiaansche orthodoxie velen, ik zeg niet van moraliseeren, maar van het aanzeggen van den eisch van 's Heeren wet terughield, waardoor de Kerk jiaax.jnvloed van zedevormenden factor al meer verloor.

.,;..,«;,:•-•

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 oktober 1897

Rectorale redes | 92 Pagina's

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 82

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 oktober 1897

Rectorale redes | 92 Pagina's