GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 47

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 47

Rede bij de overdracht van het rectoraat der Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

A5 complectitur solam explicationem decalogi, seu t h e o l o g i a e m o r a l is et c a s i i u m gomenis.

conscientiae

ad singula decalogi praecepta, cum prole-

Atque ita distinginintur ab ea peculiares explicationes exercitio-

rum pietatis, (luae nomine A s c e t i c a e

veniunt, et P o l i t i c a E c c l e -

s i a s t i c a " '). Zoo heeft dan VOETIUS voor de beoefening der ethiek in de- Gereformeerde Theologie zich verdienstelijk

gemaakt.

Hij heeft haar een

blijvende plaats in het academisch onderwijs verzekerd. bepaald tegenover

de dogmatiek.

Haar lijnen met vaste rond systeem heeft

hand

Haar grenzen

Haar eigenlijk object aangewezen, cyi.

getrokken

en,

hoewel hij

geen afge-

nagelaten, toch vele deelen zoo afgewerkt, dat zij

slechts in den bouw van een systeem van ethiek behoeven te worden ingevoegd. VOETIUS, zij het ook onder den invloed der Puriteinen, heeft de

;

Gereformeerde Theologie met zijn Theologia practica weer gewezen ook

/

op haar roeping voor de facienda en voor de reformatie des levens. deze reformatie des levens

was, naar Calvinistische

En

beginselen, geen '.

nieuwigheid en geen overdrijving. De

zedelijkheid

waarop VOETIUS aandringt is dezelfde welke ook

CALVIJN met de kracht van een profeet

onder oud-Israël te Geneve

predikte. Een zedelijkheid gegrond in de belijdenis van Gods souvereiniteit en juist daarom in alles zoekend het recht Gods.

Dat recht Gods geeft

aan de zedewet dan ook haar juiste plaats èn in haar verhouding tot God èn in haar verhouding tot den mensch.

Zij staat onder God en

boven den mensch. JVOETIUS heeft dit in een afzonderlijke verhandeling -),. voor de Gereformeerde ethiek zoo belangrijk, dan ook niet nagelaten aan te wijzen. geven.

Het zij vergund hier in het kort zijn gedachten weer te

Hij onderscheidt tusschen recht en wet en bij het recht tusschen

het Goddelijke en het menschelijke. extra Deum.

Het Goddelijk recht is óf intra óf

Het eerste valt saam met Gods natuur en is niet anders

dan de deugd Zijner volkomen heiligheid waarmee Hij zich zelf liefheeft.

Het tweede, het ius divinum stricte, is het recht in de onderlinge

verhouding van God en mensch. Dit Goddelijk recht over zijn schepsel

1) Disp. Select., III, p. 2. 2) De Jure et justitia Dei. Disp. Select., I, p. 339.

"

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 oktober 1897

Rectorale redes | 92 Pagina's

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 47

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 oktober 1897

Rectorale redes | 92 Pagina's