GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 51

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 51

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

49 beheerscht —• en Jezus, die zich bewust is te zijn de Zoon Gods, die deelt in de liefde des Vaders, doet zijnen wil, met blijdschap volbrengt diens werk. Buddha, die geen ander evangelie kent dan dat der Nirwana, en Jezus, die het leven in zijn middelpunt ter verlossing aangrijpt, en tot heel de peripheric van dat leven zijne herscheppende kracht doet uitgaan ! Niet tevreden echter met den Christus als verlosser te hebben vernederd tot eene copie van Buddha, Zoroaster of hoc de anderen heeten mogen, die hun stempel drukten op zijn leer en werk, gaan de „Religionsgcschichtler" voort om naar allerlei paralel te zoeken, die ook zijne opstanding en hemelvaart kan doen verwijzen naar de wereld der mythen en sagen. Jezus Christus is volstrekt niet het eenige en eerste wezen van goddelijken aard, aan wiens opstanding uit de dooden men geloofde. Zoo leert de „Religionsgeschichte" naar G u n k e i beweert. 65) Wij hooren dat van Samas, Nergal, Tamuz en Istar bij de Babyloniërs. In Kreta toonde men het ledige graf van Zeus. Al die lichtgoden sterven, maar staan ook weer op. Men denke slechts aan het Zagmukfeest der Babyloniërs, in de lente gevierd, het hoofdfeest van de opstanding van Marduk, den zonnegod. Het beteekent niet anders dan dat de goden der zon en der vruchtbaarheid in de lente opstaan, gelijk zij sterven in den winter. Zoodanige idee van een stervenden en opstaanden God was ook bij het Jodendom niet vreemd. Nu nog daarbij de zondagsviering der eerste Christenen, immers duidelijk overgenomen uit den dienst der zonnegoden — dan de drie dagen in het graf, ze herinneren aan den heldengod Mande. d'Hajè die het kind van drie jaren en een dag heet, aan Apollo 4

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 51

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's