GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 52

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 52

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

so die op den vierden dag na zijn geboorte den Pytho doodt, de maanmythe — en het mythologisch beeld is klaar. Heel duidelijk is ook nog de hemelvaart mythologisch. De apotheose van de heroën der heidenen bewijzen het. De Babyloniërs spreken van het opstijgen der lichtgoden in den hemel nadat zij in de onderwereld hebben vertoefd. 66) En aan al deze voorstellingen ligt ééne mythe ten grondslag : de zonnegod, die, uit de diepte opstijgend, in den hemel binnendringt en zijn rijk sticht. Het is moeielijk deze meeningen ernstig op te vatten en er geen satyre over te schrijven. Alleen herinneren we aan het woord van N i k e i ; „man wird es nach solchen Vorgangen für wahrscheinlich halten mussen, dass nach wenigen Jahrhunderten der Zug Napoleons nach Aegypten und Palastina mit der Gilgames-Sage, der Ballonaufstieg Andrées mit der Ikarussage, der Burenkrieg mit der Laokoonsage in Verbindung gebracht werden wird. 67) Wenden we ons nu tot enkele stukken van wat men de theologie van Paulus en Johannes gelieft te noemen. De eerste heeft het zeer zwaar te verantwoorden, met name in het stuk van doop en avondmaal. Geen spoor van originaliteit is er in zijne beschouwingen te ontdekken. Alles ontleend, alles synkretisme. Men begint dan met de doopsleer van Paulus uiteen te zetten. In den doop verbindt zich de geloovige met Christus ; de doop is symbool van het sterven en begraven worden. Wie zich nu tot Christus laat doopen, doorleeft daarbij den dood van Christus ; hij komt uit het water als een gestorvene en tot nieuw leven verwekte ; hij heeft met het nieuwe gewaad Christus aangetogen. Zoo voltrekt zich hetgeen aan Christus eenmaal aan het kruis geschiedde,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 52

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's