GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 27

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 27

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

25

de leidende gedachte van de „religionsgeschichtliche" methode uiteengezet. Drie methodische grondregelen teekenen een consequent historische, dus ook de'; „religionsgeschichtliche", wijze van beschouwing: critiek, analogie, correlatie. Door de eerste wordt elk beroep op autoriteit, waarmee de traditie optreedt, afgewezen, en elke overlevering ernstig getoetst, om den graad harer waarschijnlijkheid vast te stellen. In plaats van een beslissend gezag der traditie blijft slechts eene waarschijnlijkheidsberekening. Hoofdmiddel voor de critiek is de handhaving der analogie. Steeds moet de vraag gesteld: vindt men ook elders analosfe toestanden of gfebeurtenissen. Naar dezen maatstaf wordt het overgeleverde waarschijnlijk of onwaarschijnlijk, mogelijk of onmogelijk. Deze beteeken is van de analogie gaat van zelf viit van de grondstelling, dat alles wat er geschiedt staat in verhouding van correlatie. Alles is in de historie relatief. Niets, geen persoon of feit, staat geïsoleerd in de geschiedenis. Geen voorrang aan wien of wat dan ook. Zelfs niet aan het Christendom en zijn stichter. W a t moet nu het gevolg zijn van de consequente toepassing dezer methode, gelijk ze geformuleerd is door T r ö l t s c h c. s., en in praktijk gebracht voor het Nieuwe Testament door B o u s s e t , G u n k e l en zoovele anderen die wij als voorstanders dezer methode leerden kennen? Vast staat volgens hen, dat aan het Christendom' geen bepaalde voorrechten mogen worden ingeruimd. Geen absoluut karakter mag aan deze religie boven de anderen worden toegekend — er is bij geregelde evolutie geen plaats voor eene absolute grootheid — het uiterste wat men van het Christendom kan zeggen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 27

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's