Religieus eklekticisme - pagina 11
Rede gehouden bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit te Amsterdam
9 die jongere generatie der Modernen, welke zich bij voorkeur ALGEMEEN-VRIJZINNIG noemt. Om echter de Rechtzinnige minderheid niet van zich te vervreemden, heeft men op de laatste Jaarvergadering het verzoek der VRIJE RELIGIEUZE FEDERATIE om tot haar toe te treden, afgewezen. Men wilde, wijl overstemmen onder de WOODBROOKERS niet gewoon is, het ook in dit geval niet doen. En toen is deze motie aangenomen: „De Vereeniging Woodbrookers in Holland, gehoord de bespreking der jaarvergadering over het voorstel tot aansluiting bij de Federatie van Vrije religieuze groepen en organisaties, betuigt haar warme instemming aan de idee, welke h. i. aan die Federatie ten grondslag ligt: de eenheid aller godsdiensten en de vriendschappelijke verhouding aller godsdienstige gemeenschappen, besluit echter, om inwendige redenen harer Vereeniging, voorloopig niet toe te treden". Ten slotte nog de gemeenschapskringen, waarin de religieusiteit der rijpere jeugd onder de intellectueelen der jongere generatie zich belichaamt. Ik heb hier bepaaldelijk op het oog de NEDERLANDSCHE CHRISTEN-STUDENTEN-VEREENIGING, Opgericht in 1896, waar later naast is komen te staan de VRIJZINNIG-CHRISTELIJKE STUDENTEN-BOND.
De laatste ontstond, zooals haar naam „Vrijzinnig" aanduidt, doordat sommige christelijke studenten zich in de eerste niet konden thuis voelen. Uit een verslag van de onlangs te DIEVER gehouden Zomerconferentie der V. C. S. B. bleek, dat van de 120 leden, die er aan deelgenomen hebben, niet allen „modern" waren. De meesten waren zoekende zielen, maar, „vrij van alle dogmatische bevooroordeeldheid, toch vrijzinnige christenen". En wanneer het dan verder in dit verslag heet: „de figuur en de persoonlijkheid van Jezus Christus sprak tot hen het meeste, omdat in H e m tot volste ontplooiing is gekomen de vraag naar 's menschen verhouding tot God", dan herinnert mij dit weer aan AKBAR, van wien wij weten, dat in de Christelijke religie, in welker dogma's hij geen inzicht had, de zedelijke grootheid van de Jezus-gestalte hem aantrok. De N . C. S. V., die haar centraal gebouw bezit in het kasteel DE HARDENBROEK, Stelt zich blijkens Art. 1 van haar onlangs
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1919
Rectorale redes | 72 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1919
Rectorale redes | 72 Pagina's