GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 66

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 66

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

64

keuze Hand. 6 ons vermeldt, wordt dat niet anders. Daarmede hangt ongetwijfeld samen het merkwaardige feit, dat we wel . van enkele van deze diakenen een en ander hooren, doch van hun eigenlijken diakonalen arbeid niets vernemen. Het charisma treedt in de eerste ambtsdragers sterk naar voren. De verdere leiding der gemeente sluit zich daarbij aan. Want wel krijgen we den indruk, dat in de kerk van Jeruzalem Jakobus, de broeder des Heeren, bij het terugtreden der apostelen, een belangrijke ambtelijke functie gaat vervullen, maar geheel afgedacht van de vraag, of we hem profeet, evangelist of opziener zullen noemen en of hij zelf charismatisch begaafd was, komen juist in de oudste gemeenten, waarvan we iets meer vernemen, als Antiochie en Korinthe, de profeten en glossolalen naar voren. In de eerste / periode valt zeer zeker een charismatische leiding. Maar al spoedig vinden we ouderlingen en diakenen en uit de Pastoraalbrieven krijgen we den indruk, dat het gewone ambt regel is geworden, de ambtsdragers zijn in een college vereenigd ^). In verband daarmede is de openbaring verder gegaan, profeten hebben iets anders noodig dan ouderlingen en diakenen. Misschien kunnen we het met meer recht andersom zeggen, omdat de openbaring verder ging, omdat er ook kwantitatief meer openbaring kwam, kon allengs het buitengewone ambt terugtreden en het gewone regel worden. In elk geval hangt het eene feit met het andere samen en krijgen we hier een kijk op de manier, waardoor o. a. de openbaring verder ging. Hiermede nemen we niet terug wat we boven schreven over het maken van de tegenstelling : Geest en ambt. Wat we toen verwierpen, was het stellen - van de tegenstelling. Nu hebben we laten zien, hoe het een in het ander overliep, waarbij we handhaven, dat dit proces niet ten einde kwam binnen de grenzen van het Nieuwe Testament, daar zooal niet het charismatische ambt, als men daarvan spreken wil, d. w. z. de ambtsdrager, die reeds krachtens zijn charisma als zoodanig kon optreden, maar wel de ambtsdragers, die charismata hadden ontvangen, nog tot ver in de tweede eeuw werden gevonden. ») 1 Tim. 4 : 14.

\

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925

Rectorale redes | 76 Pagina's

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 66

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925

Rectorale redes | 76 Pagina's