GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 16

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 16

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

14 het Nieuwe Testament is de korte en allesbeheerschende aanvang van de lange periode, die duurt tot het einde aller dingen. Wie van een Nieuwtestamentische openbaring spreekt, gaat daarmede niet in tegen de Schrift, hij maakt de nieuwe van de oude niet los, maar stelt haar wel tegenover, althans naast de oude, als van een eigen kenmerk, dat in de Schrift zelf ons wordt geteekend. Het is om nog eenmaal tot den brief aan de Hebreen terug te keeren de periode, waarin God zich niet slechts geopenbaard heeft in Zijn spreken door den Zoon, maar ook in Zijn groote daden, doordat Hij dien Zoon, Die de reiniging bracht van de zonden, erfgenaam maakte van alle dingen en stelde aan Zijn rechterhand in den hemel OEen tweede opmerking hangt samen, met hetgeen straks werd opgemerkt, dat de Schrift zelf, als geschreven boek, voor openbaring is te houden, wijl tot stand gekomen door een daad Gods. Aan de eene zijde vergemakkelijkt dat de oplossing van de vragen, waarvoor wij komen te staan. Wel niet in dien zin, dat we ons sprekende van Nieuwtestamentische openbaring zouden mogen beperken tot de daad Gods, die de boeken van het Nieuwe Testament in het aanzijn riep. We hebben ook te maken met de openbaring Gods, die aan het schrijven van het Nieuwe Testament voorafging en die in het Nieuwe Testament beschreven wordt. Maar al moge men de grafische inspiratie, die de Schrift tot stand bracht, onderscheiden van de andere, waardoor de mannen Gods tot spreken werden gedrongen, dit is een onderscheiding, geen scheiding. In wezen is er geen verschil, bij beide gaat het om daden en woorden Gods, waardoor Hij zichzelf bekend maakt en daarom mogen ze bijeen worden behandeld. Het handhaven van de eenheid heeft nog een eigenaardig gevolg. Of ik openbaring neem in den zin van de daad Gods of van de vrucht daarvan, maakt weinig verschil, we hebben in de Schrift het nauwkeurig resultaat van de daad, een resultaat, dat^ookzelf openbaring mag worden genoemd. God spreekt en doet Fgroote daden — door inspiratie, weer een openbaringsdaad Gods, worden ') Hebr. 1 : 1 - 4 .

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925

Rectorale redes | 76 Pagina's

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 16

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925

Rectorale redes | 76 Pagina's