GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 41

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 41

Rede ter gelegenheid van den 52sten Dies Natalis der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

31 ^ e t gelden van de principia der logica hadden deze mannen Évan de willekeur uiteraard weinig ontzag: ze kunnen voor llldeze beschouwing niet meer zijn geweest dan regels door ^menschelijk willen vastgesteld. Met datgene, wat allereerst ||om oplossing vroeg, nl. de antinomieën van het oneindige, Éhielden de heeren zich echter niet bezig: de mathesis gaf Il „slechts theoretische beschouwingen", die weinig waard iwaren, minder dan de regels voor de techniek van timmerlllieden en schoenmakers 46).

i Viel voor de formuleering van de principia der logica ,;|van het nominalisme dus weinig te hopen, ook met het H realisme stond het in dit opzicht niet bijzonder moedgevend. SZou het hier iets praesteeren, dan moest de strijd tusschen sjHeaten en Pythagoreeën in ieder geval zooal niet beslecht, I dan toch bijgelegd. Van een SOCRATES was zoo iets niet te verwachten. Toen | h i j inzag, hoe het nominalisme steeds meer den staat op r|z'n grondvesten deed wankelen, greep hij wel naar het P realisme terug. Doch wat hem het meest boeide was niet F; de mathesis, maar de mensch. Tot een verbinding van r jEleatisme en Pythagoreesche mathesis kwam het dan ook 'jniet; waarschijnlijk stelde hij zich tevreden met de predij king van 't gedachtencomplex dat beiden richtingen geil meen was, zich daarbij vooral interesseerend voor de tl theorie omtrent het staatsieven en de critiek op de sophisI ten. Voor m'n onderwerp is vooral van belang, dat hij aan j het subject een plaats inruimde. Dat toonde immers, dat ',l men ook in 't kamp der realisten rijp werd voor diepere II bezinning op de problemen van kentheorie en logica. Dat |;;; deze erkenning bij een man als SOCRATES, die aan de wetten ' van den staat trouw bleef óók toen deze hem ter dood

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1932

Rectorale redes | 124 Pagina's

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 41

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1932

Rectorale redes | 124 Pagina's