GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 71

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 71

Rede ter gelegenheid van den 52sten Dies Natalis der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

61 theorie bezwaar en sprak hem van 't woord Gods in Israël. Op grond van dit gesprek brak hij met het Platonisme, doch stelde nu het woord Gods omtrent Zijn gunst, toorn en genade gelijk met den logos der jonge Stoa! Krachtens haar leer van de lagere logoi spermatikoi zocht hij nu sporen van 't woord Gods bij de Grieken: SOCRATES — in de nominalistische opvatting der klein-socratische scholen —, ja zelfs reeds HERACLITUS — meer Stoisch dan relativistisch verstaan — hadden het ook reeds over den logos en waren dus profeten van den Logos! Men ziet: hier ligt reeds alles bijeen wat deze richting tot op heden karakteriseert: een anti-materialistische energetiek a la HERACLITUS op het terrein der physica, een gechristianiseerd subjectivisme inzake de hoogere functies, en een zóó totaal misverstaan van de algemeene genade dat deze van goedheid Gods wordt tot een activiteit van heidenen, en dus het verschil tusschen ware en valsche profetie wordt gerelativeerd.

Intusschen zaten ook de realisten niet stil. Ze zochten heil in een geweldige verbinding van allerlei motieven, die geleidelijk uitgroeide tot het neo-platonisme, dat de divergentie van subject en object uit het Eéne leert, en derhalve de mogelijkheid aanneemt van een kennis die binnen de wereld bevangen blijft en toch extatisch boven de rede uitgaat. PoRPHYRius 119), de eerste logicus van deze school, is voor de geschiedenis der logica belangrijk daar z'n Isagogie, vaak als „Quinque voces" geciteerd, en door z'n Commentaar op de Categorieën van ARISTOTELES.

Op den voorgrond stond in deze dagen uiteraard de tegenstelling van paganisme en christendom. Toch over-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1932

Rectorale redes | 124 Pagina's

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 71

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1932

Rectorale redes | 124 Pagina's