GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 31

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 31

Rede ter gelegenheid van den 52sten Dies Natalis der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

21 dan die der Pythagoreeën, ten aanzien van de techniek in acht neemt. Een tweede, niet ïninder belangrijk verschil ligt in hun pogen, boven alle individueele verscheidenheid uit te komen. Reeds XENOPHANES, die de beste jaren van z'n leven zwervend had doorgebracht, zoekt z'n „eenheid" in die richting. Z'n aandacht vooral op het pistische concentreerend, merkt hij op, dat de overtuigingen op dit terrein in de onderscheidene landen die hij bereisde, telkens een ander karakter vertoonden. Zoo zon hij op een soort geloof boven de geloofsverdeeldheid uit, gelijk zijn geconstrueerde god, het ééne, zich boven de vele volksgoden verheft. Dezen god gelden z'n logoi, hetzij hij hen daarin prijst 20) of over hen spreekt 21). Uiteraard staan deze logoi z.i. boven die van de verschillende stammen. Toch eindigt deze geringschatting niet in ontkenning: de strekking schijnt slechts al het individueele te zien als verbijzondering, zij 't ook tegelijk als verslechtering van het ware. Dat sommige der verschillende volksovertuigingen elkaar uitsluiten, zal hem wel niet zijn ontgaan. Wat echter bij hem op den voorgrond staat is niet de BI onderlinge verhouding van de bijzondere overtuigingen, maar veeleer de verhouding van de vele bijzondere gedachtencomplexen tot het zijne, dat z.i. het ware is. Wie echter op dit pantheïstisch standpunt de onderlinge vervoorhouding der bijzondere overtuigingen nader onderzoekt, zal nimmer komen tot de onderscheiding van wet en subject. Vandaar dat men hier bij de normatieve wetenschappen niet kan spreken van „nonnen" in den zin die aan dit woord toekomt. Een eerste uitwerking van deze gedachten op logisch terrein vindt men bij PARMENIDES, die intusschen, opmer-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1932

Rectorale redes | 124 Pagina's

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 31

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1932

Rectorale redes | 124 Pagina's