GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 60

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 60

Rede bij de 54ste herdenking van de stichting der Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

52

wordt onmiddellijk door beter aangevuld. Wonderlijk optimisme van evoluticïopstuwende revolutie, door de historie gelogens straft,"" maar niettemin als geloofs^axioma vastgehouden; zijn parallel vindend in dergelijke verzekerdheid op ander gebied: men heeft slechts het bestaande af te breken, en de heerschende grondbegrippen uit te roeien, om vanzelf, in stralenden glans, nieuwe en betere religie, zedelijkheid, recht, kunst, maatschappes lijke welvaart te zien verrijzen. De grammatica, geplukt en uit^ gehold, thans geheel overbodig geworden, nu zij zelfs niet meer hoeft te dienen tot voorwendsel voor een doorloopende bestrijding der gehate „schrijftaal", zal, met behoud van naam, nog al= gemeener en grondiger dan reeds gebeurd was, vervangen worden bij alle middelbaar onderwijs door veel „observeering van taaU verschijnselen" (niet het minst van den „zelfkant") — „de spraak» kunstles is een botaniseren in de klas", is de bekende formule van De Vooys "^ — en door veel wetenswaardigheden uit de alge* meene taalwetenschap."^ Dat de ouderwetsche spraakkunst* oefening in de onderscheiding van woordsoorten, vormen, zin* deelen, zinnen nog eenige waarde zou kunnen hebben, door de bezitters van het geijkte „moderne taalinzicht" reeds lang als oud en verouderd bijgeloof gebrandmerkt, zal geen enkelen ver* dediger meer vinden. Ballast; te meer nog, wanneer daarmede verband houdende schrijfverschillen zijn afgeschaft."^ Wie als grondslag voor zijn onderwijs in vreemde talen, klassieke of moderne, zulke geoefendheid toch nog noodig mocht achten, zal ze zelf hebben aan te brengen: het is niet de taak van de Neder* landsche les; die stelling zal nog meer kracht krijgen dan ze reeds had. Wellicht loopt dit uit op een nieuw vak: inleiding tot de algemeene leer der grammatische begrippen: een interessant col* lege voor twaalfjarige kinderen."* Intusschen zal onze moeder* taal, geschreven en gesproken, op de scholen niet hooger mogen stijgen dan het niveau der algemeene praattaal van den gemid* delden leerling en den gemiddelden onderwijzer en leeraar. De laatsten zullen zich angstvallig hebben te onthouden van al wat zweemt naar „redenaarstaai" of „boekewoorden"; en den invloed

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 oktober 1934

Rectorale redes | 142 Pagina's

Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 60

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 oktober 1934

Rectorale redes | 142 Pagina's