„Rembrandt Album”. Bijbelsche platen voor de Christelijke Feestdagen, door Dr J. O. de Moor. W. Kirchner. Amsterdam.
BOEKBESPREKING.
Voor Dr de Moor is het verband tusschen Calvinisme en kunst niet slechts een leuze, maar een werkelijkheid.
Het is een deel van zijn levenstaak dit te toonen. Op muzikaal en letterkundig gebied verdiende hij reeds zijn sporen'.
Nu betreedt hij dat der schilderkunst.
Op gelukkige wijze verbindt hij aan etsen en schilderijen van Rembrandt zijh illustreerend woord.
Want dit is het eigenaardige van dit werk, dat
de bewerker Rembrandt laat spreken en zelf 'toelicht. Zóó toelicht, dat ge kunstgenot smaakt en tevens gesticht wordt.
Dr de Moor voelt zelf een tekort bij' dit album. Hij schrijft: „Een album als dit heeft bi| de reproductie der schilderijen één groote schaduw'zijde: het is, dat de kleuren buiten beschouwing iblijven".
Toch valt hier nog een ander tekort te constateeren ... Ik vergeleek deze reproducties eens met die in het prachtwerk van Max Roses: De Schilderkunst van 1400 tot 1800, uitgegeven M de Uitgevers-Mij Elsevier in 1908
Hoeveel beter zijn de laatste over het gemeen geslaagd' i Dit ligt niet aan het papier, wiant dat is ook van dit Rembrand-Album uitnemend.
De fout zal w'el schuilen in de cliché's.
Als ik mij niet vergis, heeft men hier cliché's genomen, welke voor gewone periodieken ook dienst doen.
En dat vind ik jammer.
Wij hopen dat Dr de Moor ook de andere bijbelsche stukken van Rembrandt op' gelijke wijze bewerken zal.
En dat de platen dan beter zullen ziin.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 mei 1922
De Reformatie | 8 Pagina's