GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

KUYPER-BIBLIOGRAFIE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KUYPER-BIBLIOGRAFIE

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

door J. C. RULLMANN.

LII.

Het volgend jaar verscheen het officiëele verslag van de vergadering te Emden, „abgestaftet vom Secretariate" en te boek gesteld door Ds J. Douwes Jr van Leens, die er in roemde, dat te Emden orthodoxen en modernen elkander in Christus de broederhand hadden gereikt. Bij dit verslag was ingesloten een oproepingsbiljet voor de eerstvolgende conferentie, die den 24sten en 25sten September 1872 te Zeist gehouden zou woeden.

In De Standaard van 19 Sept. bracht Ds L'. Lindeboom 'van Den Bosch nu het bezwaar in, dat de conferentie te Zeist, gelijk die ten vorigen jare te Emden, trots haar vrijzinnig karakter, een vriendschappelijke, ja een broederlijke wilde zijn, en daardoor niet slechts onwaar was, Snaar ook de Christelijke broedervlag ontwijdde.

Daarop antwoordde Ds J. H. Gunning Jr. in het nummer van 24 September, Jdat hij het verslag m.et denzelfden weerzin had gelezen als D's Lindeboom, maar in verootmoediging over ónze gemeenschappelijke zonde, die dergelijke smatlelijke verhoudingen noodzakelijk maakte, pok' aan de vijanden van het kruis van Christus te Emden, de broederhand zou reiken.

Dr Kuyper ging ook naar 'Zeist. Aan den vooravond van den eigenlijken conferentiedag echter bracht hij de signatuur der conferentie ter' sprake, gelijk die in de samenstelling van het Comité en de keuze der referenten zich uitsprak. Zulk een conferentie was z. i. doelloos, zoo ze niet in de gemeente wortelde. En dat deed ze niet. Noch de Utrechtsche School, noch de Confessioneele, noch de Gereformeerden, noch de Modernen en andere richtingen waren vertegenwoordigd. Het was slechts, een verbinding van twee kleine groepen: de Eithische en de Groningsche richting. Hij verzocht daarom het comité den volgenden dag .een half uur ter bespreking van deze formeele zij der conferentie disponibel te willen stellen. Z. i. moest het Comité uitbreiden of inkrimpen. Uitbreiden en aUe richtingen opnemen of inkrimpen en alleen uitnoodigen die van positief-Christelijke professie zijn.

Dit woord van Dx Kuyper nu wekte zóó groote verbolgenheid, dat men door - voetgetrap en vloergeschuivel hem het spreken bijna onmogelijk inajaakte. En na afloop der conferentie betuigde de vooi'zitter, de oude Chantepie de la Saussaye, aan Dr Kuyper, dat hij met hem; geen gemeenschap des geestes had.

Naar het oordeel van Ds L. J. van 'Rhijn is het voorstel van Dr Kuyper daar ter conferentie niet in den geest van waarheid en liefde behandeld. Chr. Stemmen, XXVII, blz.-325.

Het gebeurde bevestigde echter wat Docent 'A. Brummelkaimlp Van Kampen in D' e B a z u i n schreef. Gevraagd, waarom hij niet vóór het houden der bekende conferentie te Zeist er tegen gewaarschuwd had, antwoordde hij met het wooTd van Knapp: „eindelijk wordt ook de beste Arabische looper moede". Dertig' en veertig jaar lang, schreef Brummelfcaml), sloegen, wij op dat aambeeld, en wij kunnen niet zonder sm, art denken aan dat vermengen van duisternis en licht, , van 'Christus en Belial. Door de Heilige Schrift is het gebrandmerkt; alles in ons komt er tegen op. Met groote vreugde vernam Brummelkamp in 1868, dat de eerste Synode te Wezel zou worden herdacht. Vol heilige aandoening; nam hij er aan deel, en maakte een stuk gereed om in den geest der vaderen te spreken. Doch nauwelijks sprak' hij in 'dezen zin, of sommigen vielen hem' op 't lijf en keurden h'et gezegde gansch' en al af. Wat hij spra'k, zoo zei men, was waar en goed, miaar 'daar niet op zijn plaats.

En zoo is 't, , gaat Brummelkamp dan voort. Die zich „naar den belijdenden of practisch handelenden mensch niet wil laten demoraliseereh", . moet er vandaan blijven of elk oogenblik zich den toom laten welgevallen van hen, die men zich geestverwanten 'had gewaand.

Tot onze smart hebben wij ons dan ook niet naar Embden begeven en thans evenmin naar Zeist. Wij bescboiawen ons ook daar uitgesloten, omdat wij geen andere gelegenheid zien om van de „verbroedering in Christus aldaar, van Groningers en Modernen" rein te blijven.

Aan Ds Gunning zegt Bnimmelkam'p voorts, naar aanleiding van diens schrijven ip De Standaai^d' van 24 September:

Een vrije conferentie met wie dan ook, waar men ieder spreken late, willen ook wiji, maar waar 't met de vrijheid genomen wordt, zooals Ethische of confessioneele vrienden het deden te Wezel, daar wordt

de getrouwe Be1ijder gedemoraliseerd, of

de spui breker in 't br oed er lij'k samezijn.

Zie over de Conferentie te Zeist verder nog: De Standaard, 29 Sept., ï en '6 Oct. 1872; De Heraut, 27 Oct. en 10 Nov. 1878. Revisie der Revisie-legende, blz. 27; Bedoeld noch Gezegd, blz. 11.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 oktober 1922

De Reformatie | 8 Pagina's

KUYPER-BIBLIOGRAFIE

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 oktober 1922

De Reformatie | 8 Pagina's