GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

OPVOEDING EN ONDERWIJS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

OPVOEDING EN ONDERWIJS

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onderzoek naar de Intelligentie.

Men weet, dat onze jonge mannen voor den militairen dienst niet alleen lichamelijk gekeurd worden, maar, dat men ze thans ook onderwerpt aan een onderzoek naar hun verstandelijke prestaties. Men doet dit in navolging van Amerika, waar men die zoogenaamde „tests" heeft toegepast, toen de Vereenigde Staten zich gingen mengen in den Grooten Oorlog (1914—1918) en er van een groot aantal recruten in korten Üjd een leger moest worden gemaakt. Nu verschijnen er verschillende publicaties, waarin de resultaten van dit onderzoek zijn verwerkt. Men komt dan tot verschillende conclusies omtrent den aard van het onderwijs, dat de jongelui genoten hebben, omtrent den invloed van het beroep, dat ze uitoefenen^ ook omtrent de provincie, waaruit ze afkomstig zijn. Omtrent die drie dingen wil ik hier eens wat zeggen, maar men moet daarbij wel bedenken, dat de juistheid van de conclusies wel eenigszins twijfelachtig is, omdat allereerst het vrouwelijk deel van de jongelui is uitgeslolenj omdat de jonge man van 18 a 19 jaar niet kan gelden als een betrouwbaar gemiddelde van al de leeftijden tusschen kleuter en grijsaard; en eindeHjk omdat de medische keuring voorafgaat en dus lichamelijk ongeschikten, maar ook geestelijk achterlijken zijn uitgeschift. Ook mag men er nog wel bij bedenken, dat de intelligentie, die een gevolg is van het onderwijs, nog niet altijd precies gelijkwaardig is met de werkelijke geestelijke capaciteibeUj het kultuurscheppend vermogen, de intellectueele begaafdheid.

"Wat h©t onderwijs betreft, bleek uit de resultaten, dat het avondonderwijs voor de jonge menschen van hooge waarde is. 't Ligt voor de hand. Ze onderhouden hun schoolsche kennis en maken kennis met allerlei dingen, die ze in het leven kunnen gebruiken. De aandacht is daar beter bij gespannen, dan bij heel wat onderwijs, dat de jongelui op jeugdigen leeftijd krijgen en waarvan Zie de nuttigheid nog niet beseffen.

Voor de verdere ontwikkeling van de jongelui en de daardoor gescherpte intelUgentie bleken verder van belang, in volgorde: Landbouwonderwijs, Ambachtsschool, volledig U. L. O., M. T. S.^ Zeevaartscboolj Middelbaar of Gymnasium, Kweekschool voor onderwijzers. Ik herinner er nog even aan, dat voor de juiste beoordeeling van deze Volgorde niet mag worden vergeten, dat in de rekenproef en de algemeene ontwikkeling (geschiedenis, aardrijkskunde) de onderwijzers bij hun opleiding bijzonder getraind zijn en daardoor dan ook bij de tests met hoqge getallen uitkomen.

Ik geef nu de volgorde der beroepen naar het intelligentie-gemiddelde: grondwerker, mijnwerker, los-arbeider, sigarenmaker, landbouwer, textielarbeider, venter, scheepspersoneel, löopluiecht, houtbewerker, schoenmaker, metselaar, chauffeur, slager, tuinman, smid, tuinbouwarbeider, broodbakker, schilder, barbier, meubelmaker, kleermaker, timmerman, electricien, winkelbediende, banketbakker, bankwerker, machinist, reiziger, teekenaar, kantoorbediende, financiepersoneel, onderwijzer, student.

Ook dit lijstje zou tot heel wat opmerkingen aanleiding kunnen geven, maar ieder moet zijn plaatsje maar eens opzoeken, 't Meest heb ik m^ vwwonderd, dat de kleermaker niet verder naar achteren staat. Die golden toch altijd voor nog al sUm.

Nu nog iets over de woonplaats. De statistiek geeft ons de provinciën in volgorde van hun intelligentie-gemiddelde. Bij de teoordeeling hiervan mag weer niet worden vergeten, dat het van belang is, of in een provincie veel steden voorkomen, met in den regel, ook voor oudere leerlingen, meer gelegenheid voor onderwijs. "Hier is (dan de volgorde van hoog naar laag.

Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht, Zeeland, Overijsel, Gelderland, Groningen, Friesland, Drente, Limburg, Noord-Brabant.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 augustus 1935

De Reformatie | 8 Pagina's

OPVOEDING EN ONDERWIJS

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 augustus 1935

De Reformatie | 8 Pagina's