GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

KERKNIEUWS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKNIEUWS

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

GEREFORMEERDE KERKEN.

Beroepen te: Terneuzen: G. W. van Houte te Nijeveen.

Aangenomen naar: Valthermond: Cand. T. de Haan te Buitenpost.

Intrede te: Emlichheim (Graafschap Bentheim): G. Visée. Tekst: Handel. 2:33—36. Haarlem: C. Veenhof. Tekst: Neh. 8:9 (3 Juni).

Dr A. D. R. Polman. Vrijdag 29 Mei j.l. is aan de Vrije Universiteit bevorderd tot doctor in de godgeleerdheid Ds A. D. R. Polman, predikant bij de Geref. Kerk te Bolsward. De promotie geschiedde op een proefschrift, getiteld: „De Praedestinatieleer van Augustinus, Thomas van Aquino en Calvijn".

Hospitium Theol. School. Tot voorzitter van het Hospitium van de Theo!. School te Kampen is benoemd, in plaats van wijlen Prof. Dr T. Hoekstra, Prof. Dr K. Schilder, diè deze benoeming heeft aangenomen.

Militie en Militia Christi. Vaders en moeders van militairen, onze jongens bij de marine en in het leger blijven toch nog wel uw aandacht en belangstelling hebben? Als de zomer in het land komt, dan raakt het winterwerk wat op den achtergrond. Dan komen de vacanties in het zicht. Uw jongens in leger en vloot hebben echter geen vacantie. Ook de geestelijke verzorging neemt geen vrij af. Uw zonen in den militairen dienst blijven ook in de zomermaanden uw volle aandacht vragen. We blijven dan ook op uw medewerking rekenen. Daar kan de geestelijke verzorging nu eenmaal niet buiten. Aan het medeleven van onze vaders en moeders is zooveel gelegen. Aan het bidden van hun ouders hebben uw jongens zoo'n behoefte. Steunt hen dan ook zooveel als in uw vermogen is. Wijst hen geregeld op de Bijbellezing, de catechisaties, de kerk, het militair Tehuis.

J. KREMER, Ede.

Réunisten-Organisatie F. Q. I. Jaarvergadering op Woensdag 17 Juni te Kampen. Morgenvergadering, aanvang 10 uur. 1. Opening door den Assessor I. 2. Lezing notulen en ingekomen stukken. 3. Mededeelingen van het Bestuur. 4. Verkiezing Bestuurslid. 5. Monitor (Hoofdredacteur). Korte koffie-pauze. 6. Dispuut Van Dijk—Delleman: „Van zijn geloof verzekerd uit de vruchten". 7. Discussie. Sluiting 12.30 uur.

Middagvergadering, aanvang 2 uur. 8. Heropening door den voorzitter. 9. Verslag van den penningmeester. 10. Behandeling Bestuursvoorstel inzake het oprichten van Réunisten-kringen. 11. Monitor. 12. Referaat Prof. Dr K. Schilder: „Kerkvragen".

Korte thee-pauze. 13. Discussie referaat Prof. Dr Schilder. 14. Monitor. 15. Rondvraag. Sluiting te 5 uur.

Stellingen Ds D. van Dijk.

I. Dat, wanneer, in onze kringen, over goede werken als kenmerken des geloofs en alzoo als middel om tot zekerheid te komen, gesproken wordt, altijd bedoeld wordt, zekerheid omtrent de echtheid des geloofs en niet: zekerheid der schuldvergiffenis, alsof men in de goede werken de grond zou vnllen zoeken voor de vergevingsbereidheid bij God, is zoo evident, dat daarover geen discussie valt. Als ik mij keer tegen „kenmerken", dan is dat welbewust tegen het zoeken van kenmerken als middel om daardoor van de echtheid van sijn geloof verzekerd te worden. II. Iemand, die twijfelt aan de echtheid van zijn geloof kan niet, door te zien op zijn goede werken, dezen twijfel overwinnen.

a. dat kan niet, om den aard des geloofs, dat niet moet worden gezien als een zekere „hebbelijkheid", maar als een daad, die alléén aan zichzelf getoetst kan worden. b. dat kan niet, omdat juist een goed werk als zoodanig eerst kan herkend, als ik het zie van het standpunt des geloofs uit.

III. Het zelfonderzoek, waartoe de gemeente moet worden opgewekt, is niet het onderzoek: „is mijn geloof wel echt? " of, m.a.w. (want daarop komt het neer): „mag ik aannemen dat ik in Christus Gods kind ben? " Dat is in strijd met het verbond, waarin God tegen mij zegt: „Christus is voor a". Dit zelfonderzoek moet gaan over de vraag: „leef ik naar het Verbond; gedraag ik mij als Gods kind? " Het zelfonderzoek in den eerstgenoemden zin leidt tot niets, houdt tegen op den weg des levens, maakt het leven arm. Het zelfonderzoek in den tweeden zin is een krachtig middel ter bevordering van de Godzaligheid. IV. Zelfonderzoek, waarbij men uitgaat van het zijn in het Verbond en het recht hebben op de goederen des Verbonds, maakt niet zorgeloos en oppervlakkig, want boven dit zelfonderzoek staat de dreiging van den God des Verbonds, dat, wie geen Verbondsgehoorzaamheid betoont, met de wereld omkomt.

Zie voor nadere verklaring mijn: De Preektrant van de dominé's in de Kerken der Afscheiding. Blz. 33—47. Uitg. De Graafschap. En mijn artikelen in De Reformatie XVI 24, 25, 27, 29.

Stellingen van Ds Th. Delleman. I. Het onderscheid tusschen zekerheid omtrent de echtheid van zijn geloof (Cat. vr. 86) en zekerheid omtrent de schuldvergiffenis door het geloof (Cat. vr. 21, 60) moet duidelijk worden geleerd.

II. Een geloovige, die niet zeker is van de vergeving zijner zonden, moet deze zekerheid niet zoeken als vrucht van te verkrijgen zekerheid omtrent de echtheid van zijn geloof, noch als conclusie van een syllogisme, maar in den weg van het verzekerd worden omtrent de belofte des Verbonds als ook tot hem persoonlijk gericht.

Dit sluit niet uit, dat zelfonderzoek naar de vruchten des geloofs in dezen van beteekenis is (cf. D.L. V 9 en 10). III. Ook een geloovige, die tot zekerheid des heils kwam. kan geraken in twijfel omtrent de echtheid van Om deze twijfel te overwinnen is het onderzoek , ^'m gei vruchten des geloofs van het grootste belang, frf naat rii U, 13). ^ "••-

IV. Het zelfonderzoek, waartoe de H. Schrift de t, i gen roept, heeft betrekking op de vraag: verkeert gii ji loovige in de positie, waarin ge als geloovige behoort t' keeren? '

Een aanval op de echtheid van hun geloof zullen d loovigen als verzoeking afwijzen. ' Dit sluit niet uit, dat de H. Schrift ook op het terrei het Genadeverbond de vraag laat stellen: is het geloof ", door gij roemt in de schuldvergiffenis, wel echt ffelnt> t Verklaring 1905). ' Bij wijze van toelichting moge ik verwijzen naar miin Heilig Avondmaal", blz. 10—23, 36—37, 120—144. Uito' Pauw".

Beroepen te: Oudemirdum: P. G. v. d. Hoof f te Zaandam.

CHRISTELIJKE GEREFORMEERDE KEKK.

Beroepen te: Gouda: W. F. Laman te Middelharnis.

Aangenomen naar: Haarlem-Noord: D. Henstra te Dokkum.

Bedankt voor: Amersfoort: M. Holtrop te Hilversum.

GEREFORMEERDE GEMEENTEN.

Beroepen te: Rijssen (Eschstraat): M. Heikoop te Utrecht.

NEDERLANDSCHE HERVORMDE KERK.

Beroepen te: Kootwijk (toez.) en te Molenaarsgraaf: Cand. J. W. Linden te Utrecht. Rauwerd en Sybrandaburen: Cand. G. W. B. A. Thoden Velzen te Oegstgeest. Wamel en Dreumel: Cand. B. J. Lietaert Peerbolte, hnlpp te Ugchelen. Westbroek: E. V. J. Japchen te Waarder.

Aangenomen naar: Epe (toez.): W. F. H. ter Braak te Lobith. Melissant (toez.) : Cand. H. K. van Wingerden te Gorki Uitgeest: J. H. Hanneman te Jukwerd.

Bedankt voor: Aalsum (toez.): Cand. L. Lagerwey te Scheveningen. Domburg: F. C. H. Nicolai te Jutphaas. Oldebroek: B. Batelaan te Huizen. Stavenisse en voor Wijngaarden: Cand. H. K. van Winge te tGorinchem.

Intrede te: Benschop: P. Bouw. Tekst: 2 Kon. 5: 11. Velsen: Joh. Bronsgeest. Tekst: Zach. 4: 6b.

Afscheid van: Rozendaal (Gld.): J. Gouverneur. Tekst: Handel,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 juni 1936

De Reformatie | 8 Pagina's

KERKNIEUWS

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 juni 1936

De Reformatie | 8 Pagina's