GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

UIT DE BUITENLANDSCHEKERKEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

UIT DE BUITENLANDSCHEKERKEN

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Synofle der Chr. Geref. Kerk in N. A.

IV.

In ons vorig artikel beloofden we de mededeeling hoe ^et besluit was betreffende de correspondentie met de Chr. Geref. Kerk in Nederland, door Ds Hector Janssen voorgesteld. Laat ons terloops opmerken, dat deze broeder een goeden indruk op de Synode maakte door zijn toespraak en door zijn prediking en druk bezochte lezingen.

Hij is voornemens, naar ons prachtig Zuidwesten te reizen tot Denver, in den staat Colorado, omringd door met sneeuw bedekte bergen. Daar zetelt ook „Bethesda", eene inrichting voor teringlijders gestidit naar Nederlandsch voorbeeld door wijlen Ds H. Beuker. Van den beginne af is Ds I. van Dellen aan deze gezegende onderneming verbonden.

Ook Pella zal bezocht worden — Scholte's oude nederzetting — in het hart van den staat lowa. Doch, om terug te keeren tot het bovengenoemde — ide Svnode drukte hare gewilligheid uit „om de Chr. Geref. Kerk in Nederland toe te voegen aan de lijst der kerken waarmede wij correspondeeren, indien zij gewillig zijn om met ons in te sterainen (in het Engelsch: agree), dat zulke correspondentie niet slechts besta uit het wisselen van groeten en formeele bezoeken, maar ook uit:

1. Het zenden van afgevaardigden naar elkanders breede vergaderingen op welke zij adviseerende slem hebben;

2. In onderling toezicht dat er geene afwijking zij van Gereformeerd beginsel in leer, eeredienst en tucht;

3. Onderling beraad welke houding aan te nemeü

ten opzichte van derden., 4. Elkander te dienen met advies, vooral in geval van voorgestelde herziening der Belijdenis, of •«ij' ziging van de liturgie wat de leer betreft. Verder, deze Synode begeert dat het goed begrepen worde, dat de Chr. Geref. Kerk in Amerika door «" zoeken van zulke correspondentie zich niet W' spreekt betreffende de relatie tusschen de tm^ Geref. Kerk in Nederland en de Gereformeera^ Kerken in Nederland, noch betreffende onze eigen relatie betreffende de Gereformeerde K'ïrken i Nederland. Tenslotte - besluit de Synode oi deze uitspraak van gewilligheid en begeerte onz Synode toe te vertrouwen aan Ds Janssen, arg vaardigde van de Chr. Geref. Kerk, om haar a*

zijne Kerk te overhandigen". ] 'Wo zijn benieuwd hoe deze zaak '^'eraer * j loopen. Betreffende eventueele correspondentie n^^ de Presbyterische Kerk van Amerika, ^^°° „ Syflöde 'om actie uit te stellen daar deze KerK n =

^et finaal eene kerkenorde heeft aangenomen. Dit jluit ecliter niet uit het zenden van groeten, en van vaardigden naar elkanders breedere vergaderingen-

Gedurende een der zittmgen der Synode werd n telegram ontvangen van de Conlinueerende resbylerische Kerk, in zitting in Philadelphia, en liartelijke wijze beantwoord. Later kwam Dr C. an Til als delegaat dezer kerkengroep en hield en indrukmakende toespraak. Wellicht zal hij daarover schrijven in dit blad. De bekende r Machen werd gekozen als de eerste „modeator" of voorzitter van de Algemeene Vergadering

> r bedoelde groep. l)e Chr. Geref. Kerk in Noord-Amerika verschilt 811 de Gereformeerde Kerken in Nederland in feit, dat zij hare eigene weekbladen heeft, op igen persen gedrukt, en in eigen gebouw gehuisest. Ook dat feit ligt geworteld in de historie. oen deze Kerk nog jong was en van allerlei jjden bestreden, bezat ze een ijverig kampioen n den heer C, Vorst, afkomstig van Zaandam. Hij )egon „De Wachter" te drukken op eigen drukerij, te Holland, Michigan, Dat was in het jaar 868, Enkele jaren daarna deed deze drukker het )lad over aan de Kerkengroep en dat is sedert dien zoo gebleven, als weekblad in de Nederlandsche al.

„The Banner", het Engelsche weekblad, vroeger een maandblad, was ook in het begin een persoonijlc eigendom. Later werd ook dat een kerkelijk lezit. Elke week worden er bij de 6000 „Wachters" gedrukt en 14.000 „Banners". Daar de geheele Kerkengroep ongeveer 24.000 gezinnen telt is het jezamenlijk getal dezer weekbladen zeker een op-iiierkelijk iets. Ten minste in vergelijking met andere groepen in ons land. Dit helpt veel om de Kerk, in allerlei Staten verspreid, te consolideeren. Heel wat kerken hier, kunnen hare bladen slechts in het leven houden door subsidies. „The Banner" Wachter" echter werpen flinke profijten af. Daardoor kon niet alleen de drukkerij worden aflielaald, doch ook, van jaar tot jaar, verschillende sommen worden gestort in de Kas van Calvin College en Seminarie. Dat is reeds sedert een lialve eeuw het geval. Eerlang erlangen deze bladen ten nieuw en grooter gebouw ter huisvesting.

De leiding dezer publicatie-zaak is in handen an een deputaatschap — hier Commissie geoemd — door de Synode benoemd en geheel aan iaar verantwoordelijk. Zij ondernam ook de uitvan het nieuwe Kerkboek — „Psalter-Hymgenoemd, dat flinken verkoop beleefde, en onder eenige stoornis in tamelijk algemeen geruik kwam. Wel opmerkelijk. Eerlang zal dat erkboek, in zakboekformaat verschijnen — een eer gewenscht iets.

Aan dezelfde Publicatie-Commissie, want dat is aar naam, werd ook opgedragen de uitgave van en Z o n d a g s s c h o o 1 b 1 a d. De Zondagsschool s eene groote en invloedrijke instelling in ons land, hoewel in de laatste jaren haar getal leerigen verminderde.

Allerlei groepen geven hare eigene Sabbatschoolliteratuur uit. De lessen worden geregeld door eene ig.ii. Internationale Vereeniging, bestaande uit gedelegeerden van allerlei kerkengi'oepen. In de laatste jaren was er veel in de Zondagsschool in ms land dat niet vrij was van modernistische smelten. Zelfs de keuze en de schikking der lessen tn heel het lessenscliema wekte soms achterdocht - op Jiet zachtst uitgedrukt — wat de rechtannigbeid der samenstellers betrof. Reeds sedert iele jaren veroorzaakte het een en ander onteïredenheid onder vele Sabbatschoolleiders en deed lieii telkens de Synoden vragen om toch eene figene Zondagsschoolleiddraad te vervaardigen en •laarop aangelegde literatuur. Allerlei praktische tewaren echter deden de zaak uitstellen tot heden. •^11 echter was er moed genoeg om de zoolang uit- Jesielde plannen uit te voeren.

We zijn benieuwd te zien hoe het een en ander '•A uilloopen. We leven hier in Noord-Amerika liet op een afzonderlijk Gereformeerd Eiland, maar 'in midden in den grooten geestesstroom in ons land. En die stroom is helaas niet Calvinistisch. i'oeger was hel Melhodisme pre-domineerend. 'egenwoordig het Humanisme in allerlei schakee- "^gen. Een zeer recent boek over geestelijke stroo- "•ingen in ons land sprak van Tradiiioneele Super- Wuralisten, waaronder de bovengenoemde Dr J. ^'' Machen allereerst genoemd wordt, van Neo- ^ipernaturalisten, allen geworteld, zoo wordt be- *erd, in de traditie van het Supematuralisme. En *der over Absolutisten, Moderne Mystiekers, Per- *ttalisten, geworteld in het Idealisme. Dan, Ethi- ^'lie Intuïtionisten, Aesthetische Naturalisten, die *elen op het Romanticisme.

Jen slotte Evolutionaire Theïsten, Cosmisclie %sten, Religieuse Humanisten en Empirische Ine" ; Sislen, • die - wortelen in het Naturalisme. Wellicht - -..---ilat We later D.V. wel eens over deze richtingen %ijven. In elk geval bewijst reeds dit schema, dat nze geestelijke worsteling zwaar is om te houden 'ït We hebben, en om voort te 'dragen en uit te ^gen wat ons levensbeginsel is, en het kostelijk "•Weel der Vaderen, het Calvinisme.

Oat te behouden was ook de toeleg der Synode, Jarover we deze vier artikelen schreven. Vandaar '^ de ernstige poging om een zaak aanhangig te maken bij de bevoegde autoriteiten, van een predikant, verbonden aan een onzer High Schools, die reden gaf van verdenking van modernistische neigingen. Hoe dat zal afloopen? We zijn voornemens daarover later te schrijven.

HENRY BEETS.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 juli 1936

De Reformatie | 8 Pagina's

UIT DE BUITENLANDSCHEKERKEN

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 juli 1936

De Reformatie | 8 Pagina's