GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Calvijn over het Verbond. III.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Calvijn over het Verbond. III.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Maar het schijnt een zwakke redeneering, dat zij Christus hebben aangedaan, omdat sij gedoopt £jn. Want hoever is het er vandaan, dat de doop in allen krachtdadig sou sijn? Ook dit is absurd, dat de geytade van den Heiligen Geest zóó aan het uitwendige teeken zou gebonden worden. Derhalve schijnt zoowel de doorgaafide leer der Schrift als de ervaring dit gesegde te logenstraffen. Ik antwoord, dat Paulus over de sacramenten op tweeledige wijse pleegt te spreken. Wanneer hij te doen heeft met hypocrieten, die pronken met de imakte teekenen, betoogt hij, hoe ijdel en van geenerlei waarde het uitzvendige teeken is: en hij vaart geducht uit tegen een verkeerd vertrouwen. Waarom? Hij let dan niet op de instelling Gods, maar op het verderf der goddeloosen. Wanneer hij evenwel de geloovigen toespreekt, die op behoorlijke wijse de teekenen gebruiken, dan verbindt hij die met de waarheid die ze voorstellen. Waarom? Want hij wijst niet op een bedriegelijke praal in de sacramenten, maar de dingen, welke de uitwendige ceremonie voorstelt, die biedt sij inderdaad aan (die geeft sij tegelijk inderdaad). Hierdoor komt hét dat, overeenkomstig Gods instelling, de waarheid verbonden is met de teekenen. Indien iemand hier vraagt, of het derhalve geschieden kan, dat door de schuld der menschen het sacrament niet is wat het aanduidt, is hef antwoord gemakkelijk. Door toedoen van de goddeloosen wordt niets van de sacramenten afgenomen, soodat sij hun natuur en kracht niet souden behouden: ofschoon sij geen enkel effect gevoelen. Want immers: de sacramenten bieden zoowel den goeden als den kwaden Gods getiade aan; en sij beloven niet op bedriegelijke wijze de genade van den Heiligen Geest: de geloovigen ontvangen wat aangeboden is. De goddeloozen bewerken wel door te verwerpen wat aangeboden was, dat het voor hen van geen voordeel is: maa^r sij kunnen niet teweeg brengen, dat God niet trouw en dat wat het sacrament aanduidt niet waarachtig zou sijn.

Commentaar op Galaten S: S!ï.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 maart 1940

De Reformatie | 8 Pagina's

Calvijn over het Verbond. III.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 maart 1940

De Reformatie | 8 Pagina's