GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

ZENDING EN EVANGELISATIE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

ZENDING EN EVANGELISATIE

11 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Vrijmetselarij openbaart zich als anti-Christelijk,

III.

De theologie der Vrijmetselarij is in het kort deze: 'n god, de Opperste Architect der wereld geheeten, maar zonder verdere definitie of kwalificatie, zoodat iedereen, wie dan ook, kan zeggen in 'n god te gelooven. Zulk een god is eigenlijk niet-bestaand, heeft geen persoonlijkheid, is slechts een denkbeeld maar dat dan ook zeer vaag is.

De autoriteit der Heilige Schrift als de Godsopenbaring valt dus aanstonds weg. De Bijbel krijgt een plaats naast den Koran, de Talmud, de Vedas, enz. als één der heilige boeken. Dat de Bijbel op het , , altaar" in de loge ligt, daar waar in een land het grootste gedeelte der bevolking , , christelijk" genoemd wordt, heeft niet veel gewicht als argument, dat de loge ook , , christelijk" zou zijn. Dat de Bijbel daar is, is slechts omdat men in het algemeen nog eenigen eerbied of achting heeft voor dat boek. Men leert dan ook in de loge, dat bij de studie van een of ander van die , , heilige" boeken men naar de „veiboigene" leer, daarin verscholen, moet zoeken. De bijbel zelf is ook slechts symbool. En alles wat daarin opgeteekend staat, is ook slechts symbolisch. Zoo wordt dus de zondeval slechts een symbool. Het priesterschap en de offeranden waren slechts symbolisch. Eindelijk is ook Christus Zelf slechts een symbool en dat wel van den , , christos" dien wij in ons hebben. En juist hier is het, dat men zich verbindt aan het phallicisme. Immers, in de mysteriën der oudheden werd toch ook gesproken van een god die gemeenschap had met een godin en dus een zoon gewon? Daar zegt men, hebt g^, drie-eenheid. En voorts: Osiris werd ook gedood, maar Isis verkreeg toch den elixer vitae, en gaf geboorte aan Horus; zoo leefde Osiris dus voort in zijn posthumen zoon. Dat is de leer der opstanding. Zoo is dan ook de opstanding van Christus niets anders dan een symbool van de voortzeting van het leven: a. zoo-

als we dat na den winter in het voorjaar hebben in de natuur (d.i.: zonaanbidding) en b. in de voortplanting van het menschelijk geslacht (d.i.: phallicisme). Door dit te doen, n.l. den inhoud der Schrift te beschouwen als geheel en al symbolisch, leert men, hoe ten slotte volgens de verborgene of esoterische leer, alle godsdienst overeenkomt doordat zij allen wijzen naar een oerwezen of begrip, een soort van eerste bestaan. Dit is Deïsme. Maar de loge trekt nog veel verder te velde, door te beweren dat die god in ons allen gevonden wordt, eigenlijk dat wij allen een deel van dien god uitmaken, zoodat de totale som van het menschelijke geslacht eigenlijk god is. Nu, volgens ons inzien is dit Pantheïsme.

Wat nu Jezus aangaat als persoon der historie, hij was slechts een mensch, wel één, die vooraan stond onder de menschen, en die zelfs als een wijsgeerige beschouwd moet worden, zelfs als een der grooten onder hen, zooals Plato, Mozes, Mohammed en anderen. De christenen moeten hem echter niet vereeren als God. Dit te doen maakt het christendom juist sektarisch. Er zijn in alle godsdiensten zulk soort van mannen geweest. Maar waar Jezus nu te Nazareth zelf ook bouwheer was, wil de loge hem gaarne een plaatsje inruimen als , , den Meester (metselaar) van Nazareth" óók, omdat hij in de bouwvakken was en er eigenlijk ook een verborgen leer op na hield, zelf ook Vrijmetselaar. Veel heeft men van dezen meester geleerd. De Bergrede door Hem uitgesproken is het toppunt van zijn leer en de Vrijmetselarij aanvaardt die dan ook gaarne als , , de gulden regel"; zij dient dan als basis voor dé groote , , broederschap" welke de Vrijmetselarij wil vormen de wereld over. Zoo hebben we dan het , , vaderschap gods" en de , .broederschap der menschen". Hierin betoont zich de Vrijmetselarij als leer, de moeder te zijn van het Modernisme.

De Geest Gods is op zijn best een kracht en een invloed. En, zooals wij zagen, is de beschouwing der Drie-eenheid geheel en al heidensch. In engeren zin genomen is er in de Vrijmetselarij geen ruimte voor de Drie-eenheid; men houdt zich aan het Unitarisme.

Door nu alle eigenlijke scheidslijnen, welke de valsche godsdiensten onderling van elkander en die allen tezamen van de christelijke religie afscheiden, te verdoezelen, tracht men het bestaan daarvan te loochenen en wil men den menschen een algemeenen godsdienst voorschrijven, waar elkeen zich in thuis kan gevoelen, zonder eenige oorzaak van ergernis ook maar ergens te vinden. Reeds hier willen we even wijzen naar den vergaanden invloed der Vrijmetselarij, door het noemen van twee zaken: 1. het gebouw der zoogenaamde Christelijke Jongemannen Vereeniging te Jeruzalem en den bouwtrant van dat gebouw: een samenvoeging van het Christelijke, het Joodsche en het Mohammedaanschej en 2. de in New York opgerichte kerk van „St. John the Divine" waar niet slechts alle rassen der wereld bijeen komen, maar waar men ook alle verschillende godsdiensten dooreen mengt.

Om nu dit doel te bereiken, zulk een wereldbreeden godsdienst in te voeren, moet men de nieuwsgierigheid der buitenstaanden opwekken door geheimhouding, en daarom de met het ontbloote zwaard bewaakte deur der loge, de de dure eeden, waarmede de leden aan de loge verbonden worden, de geheime teekenen, waardoor men een Vrijmetselaar overal kan herkennen, en dan het vertoon in de , , veelvervige" kleeding binnen in de loge. Ten volle beseffende de beteekenis der vrouw jegens haar man en kinderen, en dus in het geheele leven, .moet ook de vrouw voor de loge gewonnen worden. Daarom dus ook een loge voor de vrouw, n.l.: De Oostersche Ster. Zoo ook Co-MetselarijV Voor de jongens die nog te jong zijn om zelf Vrijmetselaar te worden, een soort van voorbereidende loge in , , De Molays" en voor de meisjes, de toekomstige vrouwen en moeders ook weer een loge: De Regenboog-meisjes. Niet voldaan het huisgezin verlokt te hebben, beweegt men zich op het gebied der opvoeding en van het onderwijs. Zoo worden de scholen aangepakt. Publiek onderwijs eischt men. Private scholen zijn uitheemsch en moeten dus gebannen en verboden worden. Omdat er in den staat allerlei menschen wonen en men niemand wil kwetsen, moet dit onderwijs zijn zonder/eenigen godsdienst. Men zegt: dit is allereerst uit waar patriottisme, echte vaderlandsliefde. En ten tweede wil men de kerk van Rome bestrijden en van veel van haar kracht berooven. Publiek onderwijs wordt zoodoende niet allereerst onderwijs voor allen, maar wordt onderwijs zonder God, zonder Bijbel, zonder Christus. Die zeden, die er dan nog geleerd worden, missen elke basis, noodzakelijk voor een echt zedelijk leven, d.i.: de eere Gods. En in hun patriottisme wordt niet God als Souverein er- Jiend, maar is het de Staat die bovenaan staat.

Zoo leeren we de Vrijmetselarij al beter kennen, en alhoewel onder een anderen naam en in een ander kleed en zelfs niet gewillig om in één adem genoemd te worden met andere machten die zich thans openbaren in de wereld, toch zien we hier een band tusschen hen: de Vrijmetselarij en het Communisme, het Fascisme en het Nazi-isme: aanbidding van den staat. Deze allen openbaren zich dan ook als kinderen der duisternis, kinderen van één vader, den vader der leugen.

In den staat moeten zij heerschen, die deze leer zijn toegedaan. Men beroemt zich in het aantal hooggeplaatste personen, die bij de loge behooren. Zelfs de buitenwereld erkent dit feit, maar al te dikwijls wordt ons dan ook gevraagd: indien de Vrijmetselarij zoo verkeerd is als u dat voorstelt: waarom behooren zooveel voorname en hooggeplaatste personen, rijk aan invloed, bij de Vrijmetselarij? Ons antwoord is; leer de Vrijmetselarij kennen en ge hebt het antwoord: het is de Macht der Duisternis die zich al meer en meer weet uit te breiden. Het is het rijk van den booze dat zich vestigt tegenover het Rijk Gods.

Waar nu de menigte in de publieke scholen gekweekt is, en dus god-loos onderwijs heeft genoten, daar ligt het voor de hand, welk een i)raak veld de Vrijmetselarij hier vindt. Toch neemt de loge hiermede nog geen genoegen, Men moet ook de kerk binnen dringen. Predikanten, op eer beducht, wordeh vereerd met een vrij lidmaatschap en aangesteld als kapelaan der loge. Door hun voorbeeld worden op hunne beurt ouderlingen en diakenen verlokt lid te worden en als dan straks de leiders des volks binnen de muren der loge zijn gekomen, kloppen ook de gewone kerkleden aan de deur der loge om binnen gelaten te worden.

Hoe heeft de Vrijmetselarij zich beroemd op het groote aandeel dat zij heeft gehad in de tot stand brenging der vereeniging der drie groote Methodistische kerkengroepen hier in Amerika! UNIE, is hun wachtwoord. Alle grenzen moeten verdoezeld worden om dien eenen wereldgodsdienst tot stand te brengen en zoodoende wereldmacht te verkrijgen.

Zoo moet hun doel bereikt worden.

In zulk een leer is geen plaats voor het nee-

men van zonde. Geen kennis der ellende is eerste vereischte hier. Zonde is „slechts eene noodzakelijke onvolkomenheid, in de voortgaande ontwikkeling, des menschen, een onvermijdelijk gebrek in de gedurige verbetering van het ras".

En waar nu geen zonde meer gekend, noch erkend vrordt als zonde en als schuld, daar is geen ruimte over voor een genoegdoening, door plaatsbekleeding, dus voor den Eenigen Zaligmaker, Gods eigen Zoon. Daarom is er dan ook .geen sprake in de loge van „verdoemenis" of hel. Alle goede en geregelde Vrijmetselaars gaan naar de loge die boven is. Een soort van Walhallah of „happy hunting-ground".

Zoo zien we dan, dat de loge geheel en al berust op de „vondsten" der menschen, die geïnspireerd zijn door den vader der leugen, dat is de duivel en niet op de Godsopenbaring.

Dit alles verklaart dan ook, waarom men voorzichtiglijk getracht heeft iets uit alle godsdiensten over te nemen, de christelijke niet uitgesloten. Alhoewel men de Schrift verminkt heeft en Gods Zoon loochent in dien zin waarin wij Hem belijden, heeft men toch de uiterlijke vormen van doop en zelfs van Avondmaal, 't Moet een godsdienst zijn waarin elkeen kan deelnemen zonder eenige ergernis te geven aan zijn mede-aanbidder. Dat de God der openbaring Zich ergert aan zulk een leer der duivelen, daar geeft men geen acht op. We zeggen waarlijk niet te veel in ons opschrift boven dit artikel: De Vrijmetselarij openbaart zich als anti- Christelijk, is een tegenstelling van de leer van den Christus. Vanwege hare verborgen werking is de Vrijmetselarij een der gevaarlijkste en tevens machtigste wapenen in de hand van den Booze.

Wie de geschiedenis van Amerika kent, en op de hoogte is met het Amerikaansche leven, verwondert zich niet, dat juist hier waar een volk gevormd wordt uit alle natiën der wereld, de Vrijmetselarij het weligst bloeit. Het grootste gedeelte van haar lidmaatschap, ongeveer drie millioen, vindt hier zijn tehuis. Maar even zooals Amerikaansche uitvindingen, Amerikaansche volksspelen en de Amerikaansche geest, de wereld zijn ingegaan, zoo dringt ook deze leer de wereld in vanuit Amerika. Het Rosicrusianisme, dat een soort van onderafdeeling der Vrijmetselarij is, en thans ook reeds in Nederland zoo lustig groeit, is een Amerikaansch produkt, dat vanuit Californië naar alle deelen der wereld wordt verzonden en overgeplant.

Alhoewel de kerken in Nederland nog niet zijn aangetast door deze valsche leer — en daar danken ook wij God voor , — zoolang als ook gij met ons belijdt te gelooven in één heilige, algemeene christelijke kerk, gaat ook deze strijd U aan en hiertoe roepen wij U op in den Naam des Heeren HEEREN.

Geen grooter, geen moeilijker, geen meer beteekenisvol zendingsveld dan dit. De Vrijmetselarij, niet als organisatie, maar als leer, is een moeder van alle modernisme en van valsche leef, en moet daarom bestreden worden met de wapenen welke God ons daartoe ter hand gesteld heeft en dat in den Naam en de kracht des Heeren, geleid door Zijn Geest. En omdat alleen het Calvinisme tot het Woord Gods in al zijn zuiverheid keert en hetzelve erkent als de eenige gids voor ons leven en gedrag, terwijl het altijd Gods eere boven alles plaatst, is onze eenige hoop, den Satan en zijn rijk, de macht der duisternis tegen te gaan om Gods Koninkrijk te bevorderen gelegen in een gezuiverd, levend Calvinisme. Zulk een gezuiverd Calvinisme wil van geen syncretisme weten, maar is zoowel exclusief als inclusief.

Wij willen dit artikel besluiten met de laatste zinsnede van een brief zooeven ontvangen uit Basel, Zwitserland:

„Ik beschouw een consequent christendom, dat is het Calvinisme, wanneer ten voll^ ontwikkeld, als geen ruimte hebbende binnen hare muren voor de Vrijmetselarij."

Dat is ook onze vaste overtuiging, en daarom onze dubbele strijd: allereerst voor de herleving van een gezuiverd Calvinisme en zoo tegen de Vrijmetselarij en allen valschen godsdienst, in Amerika en waar diei zich ook openbaart.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 oktober 1945

De Reformatie | 8 Pagina's

ZENDING EN EVANGELISATIE

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 oktober 1945

De Reformatie | 8 Pagina's