GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

KERKNIEUWS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKNIEUWS

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Beroepen te:

Doorn-Driebergen, Wieringermeer, Voorthuizen, Cand. W. G. Raven te Eindhoven.

Aangenomen naar:

Kantens, Cand. P. Veldstra te Enschede. Loenen a. d. Vecht, Th. Hoff te Grootegast.

Bedankt voor:

Aduard, Westeremden-ljoppersum, Hijken, Valthermond, Cand. P. Veldstra te Enschede.

— DS D. DEDDENS, Hoofdweg, Sauwerd, is telefonisch aangesloten onder Adorp, no. 235 (K 5909).

— DS N. BRUIN te Beverwijk woont voorloopig: Lijsterbeslaan 19.

— EINDHOVEN. Adres kerkeraad: A. A. Schlebaan, Laagstraat 239.

— DS J. H. V. d. HOEVEN te Houwerzijl is telefomsch aangesloten onder nr 130.

— HERINSTITUEERING OOSTERWOLDE (FR.). Nadat sedert 26 Juni j.l. alhier kerkdiensten werden gehouden, kwamen 6 Sept. de manslidmaten bijeen onder leiding van den kerkeraad van Haulerwijk. Na een breede inleiding door Ds Kapteijn werd unaniem goedgevonden tot verkiezing van ambtsdragers over te gaan, nadat helaas een oproep tot Vrijmaking aan den Raad der ge-' bonden kerk en gemeente niet alleen geen gehoor vond, maar zelfs geen enkel antwoord waardig werd gekeurd. Gekozen werden als ouderling: . J. de Boer, adres: osterwolde (Pr.), no. 242 en J. v. d. Meulen Pzn; als diaken: . Stavast. Óp Zondag 11 September werden genoemde broeders in hun ambt bevestigd door Ds Kapteijn, die tot, tekst had gekozen Ezra 3 : 10—13. Hiermede is het kerkelijk leven alhier hersteld, daar de verstrooiden in Oosterwolde en omgeving thans weer een eigen kerkeraad hebben.

— UITSPRAAK: . De kerkeraad der Geref. Kerk te Zwijndrecht-Groote Lindt, in vergadering bijeen op 12 September 1949,

betreurende dat, volgens publicatie in de bladen, Ds B. A. Bos met een commissie van de Synode van Den Haag van de gebonden kerken heeft samengesproken, waardoor de Haagsche Synode op verkeerde gronden tot haar besluit van samenspreking is gekomen, wijl het gevaar is ontstaan, dat deze Synode geen uitspraak doet over de verschillende bij haar ingekomen bezwaarschriften inzake de bekende bindingen en tuchthandelingen; en niet ingaat op het besluit van onze Generale Synode van Amersfoort 1948, zoodat ook nu de situatie niet wordt verhelderd en geen goede basis voor samenspreking gelegd is,

afkeurende, dat Ds B. A. Bos, één onzer predikanten, eigenmachtig met deze Synode op deze manier in contact is getreden,

besluit hiervan mededeeling te doen aan Ds B. A. Bos en de kerkelijke pers.

— WETSINGE-SAUWERD. Werd op Zondag 4 Sept. de gemeente van Zuidwolde (Gr.) verblijd door de bevestiging en intrede van Ds H. A. Stel, Zondag 11 Sept. j.l. zag de genabuurde zusterkerk te W.-Sauwerd vol vreugde den dag aangebroken, die het eüide bracht van de bijnji vierjarige periode van vacant-zijn. 's Morgens vond de bevestiging van Cand. D. Deddens in het ambt plaats door Prof. P. Deddens, die tot tekst van zijn predikatie had genomen 2 Tim. 4:1—5. Handelend over: e uiterste wilsbeschikking van den Apostel Paulus aan den Evangelist Timotheus inzake de getrouwe vervulling van diens ambtsdleust, sprak Prof. Deddens over: e. De bezwering tot dien getrouwen ambtsdienst; 2. Het motief tot dien getrouwen ambtsdienst; 3e. De directieven tot dien getrouwen ambtsdienst.

In Timotheus vermaant de Apostel Paulus alle ambtsdragers, die de kudde van Jezus Christus hebben te weiden. Hij bezweert hen voor het aangezicht van God en van Jezus Christus, Wiens oordeel zal gaan over alle werk van alle ambtsdragers van alle tijden. Hij bezweert hen bij Christus' wederkomst op de wolkeu en bij diens Koningsheersehappij, om getrouw te zijn. Dat de Apostel spreekt met zoo diepen ernst en zoo groote bewogenheid is niet zonder reden: e tijd komt en is reeds gekomen, dat men in de gezondmakende leer, onontbeerlijk als het medicijn dat de ziektekiemen doodt, en als het voedsel, dat het leven voedt en in stand houdt, geen smaak meer heeft: en wil iets anders, iets pikants, iets „lekkers". Men komt in de kerk om te „hooren", niet om te „leeren"; in dat hooren wil men gekitteld worden, men wil hooren wat het vleesch streelt. Bindelooze genealogieën en mythen, die bedoelen te betoogen de groote beteekenls en kracht der Joodsche natie en den adel van haar af-' stammtng. Zeg niet: e schuld der Woordvervalsching ligt bij de professoren en dommees; velen in de kerk willen het zoo. Hun eigen begeerlijkheid roept erom, en dat de Woordvervalschers komen, is een oordeel Gods. Ën het komt van kwaad tot erger:2 Tim. 2 : 16, 17; 3 : 2—5. In vijf korte instructies, als militaire commando's, beveelt de Apostel aan Timotheus getrouw te zijn in Woordbediening en alle onderwijzing. Centraal is: redik het Woord. Het ambt hangt af van de gebondenheid aan het Woord. De Dienaar brengt door eigen voortreffelijkheid, gaven, studie, in de gemeente niet 't minste gezag mee. Geen menschelijk gezag in de kerk; geen „volksgunst" Houd aan, wees paraat en diligent; wederleg, kom met argumenten om van ongelijk te overtuigen; bestraf, en verberg niet, wat hèm wacht, die aan het Woord toedoet of afdoet; vermaan, om tot bekeering te leiden. Geen polemiek? Zeggen: e worden zoo moe van den strijd, we verlangen „rust" ? De duivel slaapt niet en de dwaling rust niet. Eisch is: uchterheid, niet den roes van de menschelijke wijsheid. Bij standvastigheid komt de verdrukking van de zijde der Woord-vervalschers. Wat als verwijt bedoeld is: Hij brengt alleen maar het evangelie", is Goddelijke opdracht; het dienstwerk mag nooit half geschieden, eischt alle gaven en krachten, het benutten van alle mogelijkheden.

In den middagdienst verbond Ds Deddens zich aan de gemeente met een predikatie over Ps. 45: Het profetisch hooglied van den Konmg-Bruidegom en Zijn Bruid. Dit lied zingt van: Ie. den luister van den Koning-Bruidegom; 2e. den luister van des Konings bruid; 3e. den luister van hun huwelijk.

Deze psalm, waarschijnlijk gedicht n.a.v. de concrete historische gebeurtenis van het huwelijk van Salomo met de dochter van Farao, is door de inspiratie van den Heiligen Geest een profetie geworden van dien Vorst, die zeggen zou: meer daji Salomo is hier, en die alle macht en eer en het koninkrijk heeft. Op Zijn lippen is genade uitgestort. Gods genade: Zijn verbeurde gunstige gezindheid, heeft God in Christus naar de wereld toegebracht, en door de taal der lippen van den verhoogden Christus, d.i. door Zijn Woord, vóór alles door de prediking van dat Woord, doet Hij bij Zijn volk deze genade steeds meer effect verkrijgen. Maar In Christus heeft God ook Zijn toorn naar de wereld toegedragen, en de verhoogde Koning zal straks het oordeel uitjirengen ter overwinning. Daartoe stijgt het gebed op: gord Uw zwaard aan de heup, o Held, en rijd voorspoedig op het woord der waarheid en zachtmoedigheid-gerechtigheld. Deze bede is mede een bede om eigen trouw, en trouw van alle onderdanen, in het hanteéren van het zwaard des Geestes. Deze Koning is Bruidegom, Zijn kerk is Zijn bruid. Zij mag en moet alleen Hem willen behagen en toebehooren, en de liefde maakt dezen last tot een lust. Zij mag geen heimwee hebben naar haar oude huls, waaruit des Konings liefde haar verloste: de wereld, en mitsdien de af hoereerende kerk, die zich met de wereld vereenigt. Haar Bruidegom geeft Zich m de plaats voor alles wat zij verliest, en Hij trouwt haar in gemeenschap van goederen: Hij, de erfgenaam van alle schatten des Vaders, doet haar in alles deelen. Deze bruid van Christus heet ook nu reeds Zijn. vrouw, de moeder der geloovigen. Aan de kerk is toegezegd een zaad, dat God dienen zal, en dit zaad wordt geroepen en wedergeboren door den moeder-dienst van de prediking des Woords. Zoo komen de zonen in de plaats der vaderen. Voor alle zonen is er herstelling van het in het paradijs verzondigde koningschap, en straks de volle uitoefening "daarvan: na het nieuwe paradijs regeeren ze met Christus over alle schepselen over de lengten en breedten van den nieuwen hemel, d.i. de nieuwe aarde.

Na de prediking vonden toespraken plaats. Extra werd gecollecteerd voor een eigen kerkgebouw, waaraan dringend behoefte bestaat.

Het was een dag, waarin rijk heeft geschitterd de genade des Heeren.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 24 september 1949

De Reformatie | 12 Pagina's

KERKNIEUWS

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 24 september 1949

De Reformatie | 12 Pagina's