GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Worden de dogmatische stellingen prijsgegeven ?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Worden de dogmatische stellingen prijsgegeven ?

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wie regelmatig De Roeper leest kan den indruk niet van zich afzetten, dat althans de predikanten B. A. en F. L. Bos hard bezig zijn den terugtocht voor de synodocratische legers uit te voeren en bereids de •dogmatische stellingen ontruimen.

Leverde Ds B. A. Bos voor eenigen tijd een formule, die dienen kan om de vervangingsformule 1946 te vervangen en intusschen op die vervangingsformule zóó sterk gelijkt, dat het zonde van den inkt mag geacht worden — meer dan inkt is er niet aan verspeeld - ^ haar naast die formule 1946 zwart op wit gezet te hebben, in De Roeper van 18 Februari komt B. ^) vertellen, dat de sacramenten inwendige genade verzegelen. Heusch, lezer, het staat er! „Hoe bestaat het", zult U zeggen.

Welnu léés het zelf.

„Bij de sacramenten gaat het ook om i n n e r 1 ijke verzegeling van inwendige genaide. Niemand-sohrikke hiervan. Dit is specifiek Gereformeerd. Het sacrament doet toch twee dingen. Eenerzijds stellen ze aan onze uiterlijke zinnen — ons oog, onze hand, onzen mond — .duidelijk voor, wat God ons in Zijn Woord heeft gezegd, dus, ze stellen ons voor Gods beloften, en ze verzegelen die ook, om allen twijfel weg te nemen. Maar anderzijds verzegelen ze ook wat God door Zijn Geest in onze harten doet, ze maken i n ons, bondig en vast de zaligheid, d.i. de realiseering van de belofte".

„Niemand schrikke hiervan".

Nu, ik ben van dit , , specifiek Gereformeerde" wèl geschrokken.

Ook van dien armen Ds H. J. Schilder, die dus zoo weinig specifiek-Gereformeerd voor de specifiek-Gereformeerde stellingen van Prof. Grosheide en andere deputaten-voor-zwarigheden weigerde te capituleeren.

Men staat verbaasd over de lichtvaardigheid, waarmee hier na al hetgeen er met nam.e in de lajatste jaren is te doen geweest over de verzegeling vain „inwen, dig e genade" door het Sacrament over deze dingen geschreven wordt.

Door die Uchtvaardigheid komt De Roeper de synodocratische sacramentsleer bedenkelijk in het gevlei; beter gezegd: het blad geeft de stellingen aan den tegenstander prijs.

De ontruiming geschiedt hier achter het rookgordijn van een citaat van Beza. En dat citaat wordt hier misbruikt. Het kan hier den dienst van rookgordijn niet doen.

Het luidt: „Z ij (nl. de sacramenten) z ij n o p Z ij n (nl. Gods) bevel gevoegd bij de beloften van het Evangeliel aangaande de zaUgheid-om-niet van Jezus Christus, opdat Hij des te krachtiger aain onze uiterlijke zinnen zou aanvyijzen, wat Hij ons door het Woord te kennen geeft en door den Heiligen Geest in onze harten bewerkt; terwijl H ij die zaligheid, die wij alleen door hoop en geloof in deze wereld bezitten, in onze harten verzegelt.

De Heere maakt ter wille van de ondersteuning van onze zwakheid naar Zijn opvallende goedheid gebruik van uitwendige en stoffelijke dingen om aan onze uiterlijke zi innen een voorstelling te geven van de zeer groote en goddelijke zaken, die Hij waarachtig binneni n ons door Zijn Heiligen Geest mededeelt; zoozeer dat Hij niet minder de (beteekende) zaak zelf geeft, dan die uitwendige en stoffeüjke teekenen".

Alzoo Beza in 1560.

En wat B. in 1950 in De Roeper schrijft, daarop precies te kloppen. schijnt

Maar meer dan schijn is dat niet. B. heeft Beza niet goed begrepen. En wie slecht onderscheidt, leert slecht. Hier is gebrek aan discretie. Even opgelet!

Beza zegt: door de sacramenten doet God één ding. En wel dit: Hij stelt aan onze üiterlijke zinnen voor de weldaad, die Hij ons belooft in Zijn Woord en die Hij vast en bondig maakt in ons hart.

B. zegt: door de sacramenten doet God twéé dingen. En wel deze: Hij stelt aan onze uiterlijke ziniien voor de weldaad, die Hij aan ons belooft in Zijn Woord; en Hij m a a k t die weldaad vast en bondig inonshart.

Beza zegt: door de Sacramenten doet Gpd iets van buiten. Hij vertoont n.l aan onze zinnen wat Hij ons doet hooren door het Woord en vast en bondig maakt in ons hart.

Maar B. zegt: door de sacramenten doet God iets, van buiten èn van binnen. Hij vertoont uiterUjk wat Hij ons doet hooren door het Woord en Hij verzegelt innerlijk wat Hij vast en bondig maakt in ons hart. Om het verschil tusschen Beza 1560 en B. 1950 nog duidelijker te maken een voorbeeld.

Denk het U 'in, dat een vader aan een jongen een fiets belooft in een brief. En om dien jongen des te zekerder te maken voegt hij bij de schriftelijk gegeven belofte ook nog een foto.

Naar de redeneering van Beza wordt dat een foto met één ding, de foto van de fiets, die de vader aan zijn jongen belooft en geeft.

Maar naar de redeneering van B. wordt het een foto van twéé dingen, hl. een foto van het beloven van de fiets èn van het innerhjk verzekerd worden •van het krijgen van de fiets.

Ik geef toe: het klinkt wat dwaas.

Maar zóó ligt het verschil tusschen Beza en B. B. maakt precies dezelfde fout bij het lezen van Beza die men vroeger (en nog) maakte (en maakt) bij het lezen van art. 33 der geloofsbelijdenis.

Een academische kwestie? In het geheel niet.

Er zijn vonnissen aan vastgeknoopt en B. is in De Roei)er bezig naar het front van de vonnis vellende kerkelijke vergaderingen over te loopen en de dogmatische stellingen onzer belijdenis te ontruimen.

En voor de practijk van het bedienen en ontvangen en gebruiken van het sacrament maakt het nog al verschil of ik zeg: door de sacramenten vertoont de HEERE mij hetgeen Hij èn belooft in Zijn Woord èn vast en bondig maakt in mijn hart, opdat ik daardoor des te zekerder zij van Zijn goedgunstigheid tot mij; dan wel of ik zeg: door het sacrament toont God mij hetgeen Hij belooft in Zijn Woord en verzegelt Hij innerlijk in mij hetgeen Hij deed en doet in mijn hart.

Beza en B. zijn twéé.


1) De predikanten B. A. en F. L. Bos.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 11 maart 1950

De Reformatie | 12 Pagina's

Worden de dogmatische stellingen prijsgegeven ?

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 11 maart 1950

De Reformatie | 12 Pagina's