Glarie en kruises-theologen
Jaren achtereen hebbeu de Barthianen ons opgehouden mét de onderscheiding van: „theologie der glorie" en „theologie des kruises". Eerstgenoemde is. dan het booze bedrijf van zulke dwazen als wij zijn: wij denken n.l. zeer veel te kunnen „weten" (op gezag der Schrift, overigens). Doch die tweede was dan die van Barth c.s.: zij droegen het kruis ook theologisch; ze „wisten" niet, maar „vroegen"; ze werden uit de oude vastigheden „teruggeworpen" op de „onzekerheid". De glorie-theologen wisten precies wat goed en wat kwaad was; de kruises-theologen begrepen, dat de „werkelijkheid" alleen God bekend was; vandaar dat de paradox hun geliefkoosde figuur was; en later „het teeken"!
Zooeven trof mij een uitspraak van Luther, die Ik overneem uit het levensbericht van DaVid Pareus, Opera van D. Pareus, I, Prancofurti, c 4, a. Volgens wat daar staat, schreef Luther iPraef. in Ps. ad Theol. Stud.): „de glorietheoloog noemt kwaad goed en goed kwaad; de kruisestheoloog noemt datgene wat de werkelijkheid is (id quod res est); hij noemt het kind bij zijn naam.
Dat klinkt wel 'n tikje anders. O, ons tegenwoordig gedaas-met-woorden!
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 16 september 1950
De Reformatie | 8 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 16 september 1950
De Reformatie | 8 Pagina's