GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Wijzigingen Handboek 1950

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wijzigingen Handboek 1950

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

(Om tijd en onnoodige moeite te besparen, verzoekt de Redactie berichtjes voor deze. rubriek rechtstreeks naar de administratie in Goes te zenden.)

Blz. 61 DEPUTATEN CLASSIS. Art. 19 K.O. H. van Garderen enz.: Postr. 517949 t.n.v. Penn.meester Dep. Art. 19 K.O. p./a. H. v. Garderen, Hyacinthstraat 21, Utrecht.

Blz. 65 AALSMEER. Adres kerkeraad: P. de Vries, Sportlaan 52.

Blz. 71 LEERDAM. Ds J. Kok woont: Schaikseweg 4 D.

Blz. 94 PRETORIA (Zuid-Afrika). Aldaar institueering. Adres kerkeraad: J. C. Jansen, Luttigstraat 145, Pretoria (Zuid-Afrika).

Bidstond; deze beae is verhoord. Met onverwachte hulp kwamen we 26 Oct. in Djakarta, 30 Oct. In Pontianak en 31 October in Ngabang aan.

Ik heb reeds contact opgenomen met het Hoofd van den Onderwijsdienst, met den Ass. Resident, met den Comm. van Politie en den Onder-Afd. Chef. De laatste bood ons voorlooplg een deel van z'n woning aan! Niet aanvaard. We zitten liever bij Dr Hofsteenge. Deze fam. is erg blij. Zoo ook de zusters". (Bedoeld worden de zrs Bos en Haan).

Verder schrijft hij over de missie, die bijna overal de posten heeft bezet. Het is echter menschelijkerwijs gesproken, nog mogelijk iets te doen, maar men zal vlug moeten zijn, zal er sprake zijn van een Geref. Zendingsterrein.

Laat de dank voor alles wat God ons heeft geschonken, hierin uitkom.en, dat wij onzen arbeid voor Meschobor onvermoeid - voortzetten, ieder in zijn omgeving; in groote trouw, opdat steeds meerderen bereid worden gevonden met hun gebed en gaven den Heer te dienen in den arbeid der barmhartigheid onder de Daya's op West-Borneo. Er 4s nog een groot tekort!

Ieder, die meer van dezen arbeid wil weten, stelle zich verbinding met één van onderstaande adressen:

f J. VAN DIJK, Hobbemastr. 2, Huizum (Lwd), voorz.

f H, R. MUNNEKE, Adelheidstr. 22, Groningen, secr.

Mevr. DE ZOETE-v. d. Jagt, ABkade 31 A, Veendam,

Penn.esse, Gironr 49457.

— MILITAIREN NAARDEN, BUSSUM, LAREN. De kerkeraad van Bussum-Naarden wil er nog eens met klem op aandringen om toch vooral bericht te zenden als jongens voor de vervulling van hun dienstplicht vertrekken naar Naarden (Weeshuiskazerne) ofBussum (van der Palmkazerne).

Slechts een heel enkele kerkeraad doet dit helaas.

Ook mag het wel eens gezegd worden, dat men de jonge menschen moet leeren zich op te geven als lid der Geref. Kerk. Doet men dit niet, dan wordt het voor ons een onmogelijkheid om ook maar eenig contact met hen te krijgen. Gaarne ook volledig adres met vermelding welk onderdeel, compagnie, peloton en legernummer.

Behalve ixet laatstgenoemde geldt het hierboven gevraagde ook ten aanzien van hen, die moeten worden opgenomen in de Sanatoria te Laren.

Namens den kerkeraad,

G. PH. PIEFFERS.

— ZENDING. De classis Dordrecht-Gorinchem hield een speciale vt-rgadering ter behandeling van het rapport van de door de Classis benoemde commissie, die te adviseeren had over een voorstel van de Kerk van Vianen inzake Zendingsaangelegenheden.

De classis deelt in de meening van de commissie, dat de huidige Zendingsorde moet vervallen, en dat er geen nieuwe moet worden ontworpen, maar dat enkele fundamenteele bepalingen m de Kerkenorde voldoende zijn. Eveneens is het oordeel, dat een en ander met zich meebrengt, dat het college van Zendingsdep'utaten moet worden ontbonden.

Betreffende het ambt van „evangelist" is de commissie tot de slotsom gekomen, dat — op voorstel van de Kerk van Vianen — in de nieuwe redactie van art. 52 K.O. moet gesproken worden van het , , uitzenden van zendelingen of evangelisten". Breedvoerig wordt hierover van gedachten gewisseld. Bij de hierna gehouden stemming staken de stemmen, zoodat de conclusie der commissie wordi geacht verworpen te zijn.

Betreffende de , , hulpdiensten" spreekt de Classis uit: a. dat de medische en schooldiensten als hulpdiensten tot nu toe gekend, niet tot den Zendingsarbeid gerekend , mogen worden.

b. Dat de werken van barmhartigheid op het Zendingsterrein in de eerste plaats op diaconale wijze zullen geschieden.

c. dat het onderwijs, waarbij niet inbegrepen het kerkelijk-catechetisch onderwijs, zal dienen uit te gaan van christenouders op het Zendingsterrein.

d. dat, indien zich hier te lande vereenigingen of comité's vormen, met het doel inzamelingen te houden, teneinde in de ontbrekende middelen te voorzien, deze vereenigingen of comité's geen kerkelijk karakter hebben, geen kerkelijke doeleinden nastreven, en derhalve geen punt van bespreking behoeven te vormen op de kerkelijke vergaderingen.

Inzake Artikel 52 K.O. staat de Classis de volgende formuleering voor: „Artikel 52. VAN DE ZENDING. De Zendingsarbeid onder de heidenen zal geschieden door en onder verantwoordelijkheid van de plaatselijke Kerk door middel van het uitzenden van Dienaren. Zoekt een Kerk voor dezen Zendingsarbeid samenwerking met andere Kerken — hetgeen zal geschieden met inachtneming van de classicale en particuliere synodale ressorten — dan zullen zij onderling deze samenwerking en allerlei bijzonderheden van den Zendingsarbeid regelen".

— TOELICHTING CORPSLIED, IV.

8. Regel 6, couplet I: uasset. Vgl. bij Prudentlus, Hamartigenia, a.w. bl. 549, vs 238/9: lemeuta quassantia viribus orbem. Idem, 530: ubjectos artus imperio quassare gravl. — Bekend iiit den bijbel: ulgaat Matth. 12 : 20, vgl. Jes. 42 : 3: nmdinem quassatam non confringet; calamum quassatum non conteret. Faber: rschüttern: tus: erüttelt. — Bij „vis" is natuurlijk, onder herinnering aan de episode troffel-zwaard, gedacht aan , , des vijands wreed geweld". Fropemodum: ijna. Niet omgekomen. Denk aan Vulgaat op Ps. 105 (= 106):30: t 'stetlt Phlnees, & placavit: amp; cessavit quassatio. Hier een voorbeeld van een de menschen (of een „agmen") bijna omverwerpende benauwenis. — „Quasset" is hier natuurlijk concessief bedoeld.

9. Regel 7, Ie couplet: usquequaque: m unoquoque loco, & quocunque tempore, überall, allenthalben, Faber, 1171. Turba, langzamerhand in ongunstige beteekenls: vulgus, en vandaar: oproer, opstekende storm, " verwarring, gedrang, getümmel (Faber), onrust.

10. Regel 8, Ie coupl.: axulum, terugwijzing naar het werk van de caementarii. Saxum verwerken tot saxuia; steentjes uit steen. Gelijk beeld gebruikt (in verband met steen, uit berg gehouwen, afgewrikt, zelf weer grooue berg geworden, en in verband met de zeven kolommen, uitgehouwen voor het huis der Wijsheid) bij Godescalc d'Orbais, aangehaald in „De Reformatie", nr. 53 van den 25en jrg., artikel „F.Q.I.". Bij een aanval van vijanden op arbeiders met troffel-en-zwaard, kan licht de turba een voor den bouw uitgespaard steentje doen verdwijnen (raptare). Maar hier zal niet één steentje ter aarde vallen (bijbelsoh beeld, zij het in een in exegetisch opzicht, voor wat Amos 9 : 9 betreft, niet onbetwiste plaats: on cadet lapillus super terram. Vuig.). Prudentlus, Psychom., 834, spreekt van structUe saxum. Zie in a.w. aldaar ook, op dezelfde plaats, pag. 674, over de bewerking van het saxum, waarover straks bij regel 4, 3e couplet. Idem, Peri St. V, 198: axa caesa solum variant. Idem, Apotheosis 512: e saxa van Salome's tempel, verwoest, jacent destructo metallo. Idem, combinatie van de elementen van caementum en saxum: ontra Symmachum, II, 245/6: aementa remitto, et quae saxa Paros secat (Parisch marmer, gemakkelijk te bewerken). Stephanus werd onder een regen van saxa gesteenigd, maar bad inter saxa, idem, Diptychon, passio Stephani. 179. — Voor wat de beeldspraak van in een storm of anderen Impetus verloren raken betreft (raptari), zie Vulgaat op Jer. 13 VS 24: k zal ze verstrooien, gelijk stroo dat voortvliegt in den woestijnwind, quae vento raptatur in deserto.

11. Regel 8, Ie couplet: edes natuurlijk bedoeld als de tempel, van welks bouw sprake is. Bekend ook uit Vulgaat: uc. 11 : 51; Hand. 19 : 24. Wijl in den bouw de (geestelijke) steenen naast de andere optreden in de bijbelsche beeldspraak, zijn ook de caementarii zelf beveiligd. Aedes in zeer los gebruik in Vulgaat op andere plaatsen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 2 december 1950

De Reformatie | 8 Pagina's

Wijzigingen Handboek 1950

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 2 december 1950

De Reformatie | 8 Pagina's