GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1974 - pagina 336

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1974 - pagina 336

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

'Daarom moet Malcolm op den duur de zuiver- den kunnen aanvaarden'. Aan deze laatste zin, heid van het moslem-dogma vaarwel zeggen of die sterk aan King deed denken, kan men zien zijn droom van achtenswaardigheid en massale welke opmerkelijke verandering in Malcolm aanhang. Hij moet een moslem blijven in de X had plaatsgevonden. In zijn laatste toespratraditie van Mohammed of in de ogen van zijn ken kunnen we duidelijk sporen waarnemen aanhangers zelf een van de 'Oom Toms' wor- van de ontwikkeling in zijn denken over verden, tegen wie hij zich al zolang had gekeerd.' schillende onderwerpen. Hij was een christen die de revolutionaire Zijn breuk met Elijah Muhammed en de Christus diende, die trouw bleef aan zijn Zwarte Moslems in 1964 zal niemand hebben Bankroet geloof in christelijke liefde, verzoening, en verbaasd. Het was een deel van de verandering In een toespraak op 12 maart '64 horen we dat die nooit kon geloven dat het doel de midde- in zijn leven - maar Mecca was stellig een rassenscheiding niet langer de 'enige oploslen heiligde. Tegen het eind van zijn leven hoogtepunt. Hoe diepgaand die verandering sing' is maar 'de beste', en dan nog op lange zag Martin King de oorzaken van de ziekte was, wordt duidelijk wanneer we de brief termijn. Rond mei '64 was hij van mening in het Amerikaanse leven duidelijk voor zich lezen die hij naar huis stuurde en die ook aan dat de zwarten in de VS zouden moeten blijven vechten voor wat hen rechtens toekwam. en doordat hij het in dit perspectief leerde de pers werd verstrekt. In de laatste maanden van zijn leven was hij 'Nog nooit heb ikzo'n welgemeende gastvrijheid zien, werd zijn bijdrage aan de vrijheidsduidelijk ongelukkig met het 'zwarte nationaen overweldigende atmosfeer van echte broederstrijd overal in de wereld van meer betekenis. Wanneer we in aanmerking nemen dat schap gezien dan die door mensen van iedere lisme', waarmee zijn filosofie werd bestemzijn samenleving zelfs zijn theologische en huidskleur en elk ras wordt tentoongesteld in dit peld en zocht hij naar een betere uitdrukking. sociale woordenschat het hem zeer moeilijk oude heilige land... Het is noodzakelijk dat In april '64 gaf hij zelfs toe, dat 'dr. King een kunnen hebben gemaakt zijn gedachten te Amerika de Islam gaat begrijpen, want dit is de christelijke dominee in Atlanta, Georgia is die formuleren, dan mogen we concluderen: enige godsdienst die het rassenprobleem in de een andere organisatie leidt die voor de burgerMartin King was eeri latente socialist om het samenleving uitwist... Maar wat ik op deze rechten van zwarte mensen in dit land strijdt'. zachtjes uit te drukken (en een briljante pelgrimstocht heb gezien en heb ervaren heeft me Hoewel hij zich bereid verklaarde samen te revolutionair). Een geweldloze revolutionair, gedwongen veel van de denkbeelden die ik vroe- werken met burgerrechtorganisaties, kon hij maar niettemin een revolutionair. En omdat ger had, te herzien en sommige van mijn vroegerenog steeds niet geloven in geweldloosheid en het 'aanspreken van het geweten'. 'Amerika's hij daardoor steeds meer functioneerde als conclusies opzij te zetten'. geweten is bankroet. Zij heeft het geweten lang een werkelijk gevaar voor het systeem móésgeleden verloren'. Wanneer geweld de enige ten de instandhouders van dat systeem hem Flexibel doden. Hij wist dat de mensen geschokt zouden zijn taal is die de blanke begrijpt, spreek die taal dit van hem te horen, maar hij beschouwde dan tegen hen! Het is een misdaad, zo gedeze verandering als niet al te moeilijk, omdat loofde Malcolm, de mensen te zeggen het 'Wedergeboorte' Malcolm schreef uit Mecca aan zijn vrouw en hij ruimdenkend was en een flexibiliteit bezat vreedzaam te aanvaarden wanneer ze worden vrienden 'recht uit zijn hart': 'Mecca was een 'die moet samengaan met alle vormen, waarmee geslagen, met water-kanonnen te lijf worden geestelijke wedergeboorte'. De verandering die het verstand zoekt naar de waarheid'.HiikoneT gegaan en worden gedood: 'Weest geweldloos in zijn denken optrad, kwam niet totaal on- niet genoeg van krijgen te vertellen hoe hij tegen hen die geweldloos zijn tegen jou. Steeds verwacht. Er was altijd iets in Malcolm dat ware broederschap met mensen had ervaren wanneer je weet datje binnen de wet handelt, het hen uiteindelijk onmogelijk maakte, zich 'blanksten van de blanken, met blauwer dan binnen je wettelijke rechten, in overeenstemte beperken tot de bekrompenheid van het blauwe ogen'. 'We waren werkelijk allen gelijk'. ming met de gerechtigheid, wees dan bereid te geloof van Elijah Muhammads Zwarte Mos- Dit had vérstrekkende gevolgen en Malcolm sterven voor datgene waarin je gelooft. Maar lems. Hij had te veel gereisd, was te scherp- zag ook een theologische lijn: 'Ikbegreep hier- sterft niet alleen. Laat het sterven wederzijds zinnig en te eerlijk om de waarheid van zich uit, dat wanneer de blanke Amerikanen mis- zijn. Gelijkheid betekent: gelijke monniken, af te zetten. C. Eric Lincoln zag dit al in schien één God konden accepteren, zij misschien gelijke kappen.' ook de eenheid van de mensheid werkelijk zou- Niemand zal ooit iets winnen door te hopen 1961 toen hij schreef: massamedia (voor 1966) - die hem het beeld opdrukten van volgzaamheid en steeds liefhebbende sentimentaliteit, die hem èf tot een ondoelmatige idealistische, super-amerikaanse volksheld maakten of tot een kruiperige Oom Tom ongelijk.

38

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1974

VU-Magazine | 516 Pagina's

VU Magazine 1974 - pagina 336

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1974

VU-Magazine | 516 Pagina's