GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 397

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 397

Vooraf gaat een historisch berigt, nopens de belydenis en geloofshervorming in de Nederlanden door Arnoldus Rotterdam, bedienaar des Goddelyken Woords te Zuylen. Op nieuw uitgegeven, en bij ons kerkelijk publiek ingeleid door Dr. A. Kuyper

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Yan

Wat

Vrag.

gebruiken

395

het Heilige Avondmaal.

voor brood moet

men

in

het

Avondmaal

?

Gemeen

Antw.

brood, dat

bekwaam

is

om

te

voeden

en te versterken.

Yrag.

.'.

wezen

Moet

het

gedeesemt

ongedeesemt brood

of

?

Antw.

Dit is een oud verschil tusschen de Latynsche Grieksche Kerke geweest. De Latynsche of Westersche Kerke beweerde dat Christus ongeheveld brood gebruikt heeft, nademaal hy terstont. na het Paasch-maal, het Avondmaal ingestelt heeft op welken tyd het gantsch ongeoorlooft was heevel, of zuurdeesem in het land Israƫls te zien. De Grieksche of Oostersche Kerke, in tegendeel, dat het Paasch-lam, daags te voren, eer de Joden het Pascha hielden, van Christo gegeeten is, waar uit zy besluiten dat de dagen der ongehevelde broden nog niet gekomen waren, als het Avondmaal van den Heere gevierdt wierdt, en dat daarom waarschynlyk is, dat hy ongeheveld brood gebruikt heeft. Over dit geschil, dat te lang tusschen deze Kerken geduurt heeft, wordt by de Geleerden, ten opzigte van de tyd, verscheidentlyk geoordeelt ondertusschen blykt dat het gebruik van brood, vry en middelmatig is, alzo Christus, zonder eenige bepaling dezer zaake, voor het eene of voor het andere, dat brood gebruikt heeft het welke doe by der

en

:

;

hond was.

Wat

dunkt u van die meelige en ronde stukjes, Hostien, of Ouwels noemt, welke de Papisten, en de meeste Lutherschen gebruiken? Vrag.

die

men gemeenlyk

Antw.

Die zijn geheel af te keuren

:

want

gebruiken, wykt af van de instellinge en het voorbeeld Christi, die brood nam. 1.

Hostien,

Ouwels

of

te

Hostien of Ouwels, zijn niet bekwaam de beteekende 2. zaak aan te wyzen want in die kleine schyfjes is niet die vastigheid om het lighaam te onderhouden, of die zoetigheid van smaak, hoedanig men heeft in gebruikelyk brood, door welke zaken de zoetigheid en kragt van Christus genade :

afgebeeld wordt.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 397

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's