GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 214

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 214

Vooraf gaat een historisch berigt, nopens de belydenis en geloofshervorming in de Nederlanden door Arnoldus Rotterdam, bedienaar des Goddelyken Woords te Zuylen. Op nieuw uitgegeven, en bij ons kerkelijk publiek ingeleid door Dr. A. Kuyper

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

XXIY.

212 Antw. Neen

:

Artikel,

zommige gaan

in zeer korten tijd,

na dat

beginzel des levens van Grod ontfangen hebben, ja als op het zelfde moment, tot beteringe des levens, en heiligmakinge over. Zie dit in Zacheus, en veele op Zommige den Pinksterdag, Hand, 2 37, 41, 42. in tegendeel worden eerst na veele verwisselingen, van vreugde en droefheid, van geloof en ongelove, vallen en

het

zij

:

opstaan,

de

over gebragt; welke ook schijnt meer langs welke Grod zijne elendigen leid; andersints de wedergeboorte in een ogenblik gedewijl tussen dood en leven, geen onderscheid hier

toe

gewone weg,

hoewel schied,

kan

zijn.

Hoe heeft de mensch zig in het eerste ogenblik Vrag. van zijne wedergeboorte? Antw. Ten aanzien van de werkinge van Gods Geest in deze verandering, heeft de mensch zig alleen lydelyk, zonder dat hij daar in met God mede werkt, als zijnde dood en magteloos ten geestelijken goede. Daarom, Eph. 2:1. Ende u heeft hy mede levendig gemaakt, daar gy dood waart door de misdaden, ende de zonden. Vrag. Is dan de mensch tot de wedergeboorte niet meer gestelt als een steen of te blok, dat men beweegt? Antw. Ganschelijk niet: De mensch wordt in de wedergeboorte niet bewerkt als een steen ofte blok, want de ziele des menschen is een wezen dat werkzaam, en begaaft met natuurlijke beginzelen van werkingen, verstand en is wille, welke hem maken tot een bekwaam onderwerp van de wedergeboorte. .-. In Vrag. uitverkoorne ?

wat

tyd

des levens w^edervaart

God de

Antw. God wedervaart alle uitverkoorne niet op een maar op verschelde tyden, als blykt in de gelykenisse van de Arbeiders in den wyngaard, van welke zommige ter eerster, andere ter derder, ter negender, of ter Dus 7. 1 elfder uure wierden geroepen, Matth. 20 leert ook de ondervinding: Want zommige ontfangen de

tyd,

:

genade der wedergeboorte in haare kindsheid, 't zij voor het gebruik van hun verstand, zonder middel van Gods woord, gelyk bleek in Johannes de Doper, van welken 15. Hy zal met den den Engel Gabriël zeide, Luk. 1 :

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 214

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's