Separatie en Doleantie - pagina 8
IIET
GEREFORMEEllDE STELSEL.
waren gebleven,
apostelen
En ware
konden.
die onfeilbaar leeren en
dit
vermanen
we ons dan
zoo, natuurlijk zouden
te
onderwerpen hebben. Maar ze hielden staande, dat alzoo Gods
want dat noch door den Christus noch
bestel blijkbaar niel is;
de
door
en dat zich
nu
zulk
aposteleu
toestand ons
een
aangekondigd,
is
zulke apostelen en profeten er niet
feitelijk
Matigt
zijn.
echter de kerk, hoewel ze slechts feilbaar en middellijk kan
om
werken, toch het recht aan, uitspraak
goddelijke
te
een onfeilbare en owmiddellyke
geven, dan ontstaat hierdoor een on-
mensch
draaglijke geestelijke tirannie van den eenen feilbaren
over den anderen de
^Vrijheid
Christenmenschen/'
eens
hebben overgezet.
Chrisiiana,
Christenmensch baar
tegen deze geesielijke iirannie over
is
onze vaderen in de \Q^^ eeuw hun
dat
conscienficn
van de
en het
;
gezag
van God was.
vrij
van
de
conscientie,
niet
ze
aan
maakten
Hiermee nu was hun dan
kon
stelsel
zijn
lijke
zij
de con-
los eiken band,
toezenUjk
het
onfeilbaar
lag.
van kerkrecht vanzelf gegeven.
koninklijke macht over zijn kerk niet
anders uitoefenen dan door zijn onvergankelijk Schrift,
Libertas
personen noch onfeilbare ambten,
noch onfeilbare Christus
de
in het gepretendeerd onfeilbaar
gezag van een feilbaar mensch verstrikt
er
i.
beweren dat een
Integendeel, aan het onfeil-
maar
;
Woord van God gebonden, maar
Waren
d.
te
profeten en apostelen bonden
de
scientiën zoo sterk mogelijk
waardoor
om
Niet
stelsel
Woord in de Heilige
en door de leiding van zijn Heiligen Geest in de mensche-
personen; en dan
^«0(?*^
er wel onderscheid
gemaakt tusschen
hetgeen onfeilbaar en onmiddellijk door Christus gewerkt wierd in het geestelijk-m3^stieke Lichaam, en hetgeen /V/Vi^/r/y en slechts middellijk tot stand
was dat
kwam
in de zichtbare
geestelij k-mystieke
kerk op aarde. Dan
Lichaam één en ondeelbaar, zonder
maar dan kon
vlek en zonder rimpel heilig;
dit
Lichaam
zicht-
baar in de menschelijke verhoudingen niet anders optreden, dau gedeeld naar
plaats
en
tijd,
en behept met de gevolgen van
menschelijke feilbaarheid en onheiligheid. Dit laatste voelt terstond
aan
de
kerkelijke
Lichaam des Heeren
uit
titclit,
die,
men
in het geestelij k-heilig
den aard der zaak ondenkbaar, van de
zichtbare openbaring der kerk onafscheidelijk
is.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 73 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 73 Pagina's