GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 417

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 417

Vooraf gaat een historisch berigt, nopens de belydenis en geloofshervorming in de Nederlanden door Arnoldus Rotterdam, bedienaar des Goddelyken Woords te Zuylen. Op nieuw uitgegeven, en bij ons kerkelijk publiek ingeleid door Dr. A. Kuyper

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Van

415

het Heilige Avondmaal.

haar met dankbaarheid wordt van de gelovige vriendelyk aangenomen. lyke offerhande voor de

aangenomen

maar een offerhande

;

aan God opgedragen

en van

,

Dus kan het Avondmaal geen zonde

hem

eigent-

zijn.

2. In de Misse ontbreeken de hoedanigheden eener waare offerhande Want :

Alle eigentlyk gezegde offerhande moet van God geboden zijn, terwyl men God anders te vergeefs eert, Matth 15:6. Maar onder het Nieuwe Testament is alle offerhande, door de eenige offerhande Christi aan 't kruis, vernietigt:. 8. Waar na vergeeving derzelver is, daar is Hebr. 10 geen offerhande meer voor de zonde. a.

:

zijn geen wettige hier voorwenden te offeren want dat moesten zy zijn, of na de orde van Aaron of na de orde van Melchizedek. Na de orde van Aaron konnen zy geenzins Priesters zijn. alzo die orde met Hebr. het Priesterschap van Christus is te niet gedaan 7 11, 12. Veel min na de orde van Melchizedek, dewyl

Die

h.

,

Priesters: ,

:

:

jiiemand, na

hem, dan

geworden

Psalm 110

is:

Christus alleen, onder eede Priester 4. Vergel. Hebr. 7 15. 24. :

:

gezegde offerhanden moeten eeneu altaar hebben edog onder het N. Testament is 'er geen dan Christus: Hebr. 13: 10. Wij hebben eenen altaar, van den welken geenen magt hebben te eeten die den tabernakel Alle

(*.

eigentlyke ,

;

dienen.

Daar

d.

geen offerhande

is

,

voor de zonde

,

ten zy dat

z'.-

want zonder bloedstortinge geschied geen vergevinge, Hebr. 9:22. Edog, Christiïs kan na zijne opofferinge aan 't kruis niet meer geslagt en gedood worden 2. Kom. 6 Weetende dat Christus, opgewekt zynde uit niet meer sterft den dooden de dood heerscht niet vneer over hem. geslagt en gedood worde:

:

:

,

In

6'.

5

:

1.

:

een

Maar

en ontfangen 26, 27. .*.

Vrag.

Antw.

draagt men God iets op Hebr. Avondmaal breügen wy God niet toe.

offerhande in het

de

:

zegelen

Waar houd gy De

uit

hand:

zijn

Matth.

26

:

de Misse voor?

onze Catechismus, is in den grond anders niet dan een verlogeninge der eeniger offerhande ende des lydens Jesu Christi ende een vervloekte Misse,

zegt

,

afgoderye.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 417

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's