GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Voetius' catechisatie over den Heidelbergschen Catechismus - pagina 253

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voetius' catechisatie over den Heidelbergschen Catechismus - pagina 253

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

,,

die door

Christum verlost

249

zijn.

geschiet,

de

verdienende oorsake van de saligheyt,

(gelijckse

in

der

menschen

daet

waerom worden dan

is)

alle

nadiense alle der selver deelachtigh zijn? Die gene dan, die saligh wort en behoeft Godt noch sijnen Sone als de eygene oorsaeck daer voor niet te dancken maer sijn eygen selven ende als hebbende beter op die genade acht gegeven selve waergenomen als die gene, die verloren gaen. En wie siet dan niet, dat niet de Heere Christus geleyt wort tot een fundament van de saligheyt , maer niet saligh

,

,

,

,

,

den mensche

selfs.

laatsten, om meer andere redenen gaen om dat andersins volgen soude dat die gene, die doen ter tijt in de helle lagen, als de Heere Christus aen het kruyce leedt ende stierf oock door Christum, als haren borge ende Middelaer, met Godt souden versoent zijn: (alsoo sy mede zijn geweest nakomelingen Adams). Maer wat ongerijmtheyt dit sal zijn te statuƫren, kan yeder een lichtelick afnemen, die maer sijn gesont verstant heeft: 't en zy dat men wil sustineeren, dat die gene, die doen onder die alle niet worden ter tijt in de helle waren gerekent. En hoe is het dan een algemeyne genade gaende over alle die gene, die in Adam hebben gesondigt? En zijnse daer onder begrepen, waerom zijnse dan uyt de helle niet verlost? en waerom is haer die genade niet voorgedragen? Ja waerom heeft de Heere niet uytgewacht of sy die genade nevens andere, souden waernemen ofte niet? y. Is de genade Godts stercker ter saligheyt als de sonde Adams ter verdoemenisse ? A. Ja: Kom. 5. 15. Want indien door de misdaet van eenen vele gestorven zijn, soo is veel meer de die genade Godts ende de gave door de genade daer is eenes menschen Jesu Christi, overvloedigh geweest over vele. 9.

Ende ten

voorby

te

,

,

,

,

,

,

,

,

,

V. Maer uyt dese onse leere schijnt te volgen, dat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 632 Pagina's

Voetius' catechisatie over den Heidelbergschen Catechismus - pagina 253

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 632 Pagina's