GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 192

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 192

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

180

Veritas Theologica en Veritas Philosophica, daarmede be-

doelende dat Theologisch waar was, wat werkelijk waar was, Philosophisch waar, wat ze door drogredenen als waar konden bewijzen. Maccovius noemt dat een distinctio mala, en verfoeit hun spitsvondige onderscheidingen van „distinctio chymerica" (quae sunt salebrosa) en van „dis-

habet fucuni seu colorem). Hij noemt wanneer de Scholastieken gingen napluizen het sophisterij of de muis een pes rationalis of irrationalis had, en dan concludeerden een pes irrationalis, want „rationale enim pertinet ad totum hominem.'" ^) Maar die quaestie is een geheel andere dan de „quaestio nobilis'', zooals Maccovius deze in tegenstelling met die „distinctio mala" noemt, hoe de Theologische waarheid zich tot ecJite Philosophische waarheid verhoudt. „ütrum nempe quod in Theologia est verum, falsum esse possit in Philosophia, et' quod in Philosophia verum est, tinctio vitrea" (quae

falsum esse possit in Theologia? En dan mag deze vraag nooit affirmatief beantwoord worden, want iedere wetenschap heeft haar eigen obiect.

Deze vraag moet negatief beantwoord, echter met eenige „cautiones." 1".

tit

„Quod

evertit in Philosophia est verum, id

Theologia, sed recipit vel simpliciter, vel

non ever-

cum

distinc-

tione et limitatione aliqua.'^

De Theologie ontvangt dus van de Philosophie de philosophische waarheden, en geeft haar de theologische waarheden, en omgekeerd doet de Philosophie evenzoo. B.v. de Philosophie zegt: De mensch bestaat uit een rationalis en een lichaam. En hiervan geldt het: „hoc simpliciter recipit Theologia.'' Als de Philosophie zegt: „Ex nihilo nihil fit", dan accepteert de Theologie dat „cum

anima

determinatione", en voegt daaraan toe: „ab agente naturali finito." Als de Philosophie zegt: Eene maagd kan niet ba-

dan accepteert de Theologie dat, maar voegt de correctio er aan toe „ordinarie", echter wel „extraordinarie." ren,

')

Dist. Theol., p. 59.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 192

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's