GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 313

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 313

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

301 is

opgestaan. Joh. 5

:

20 en 26, en 10

:

18 bewijzen dat recht-

streeks; in Act. 3: 15 heet Hij de Vorst des Levens, en zoo

van plaatsen waai' wij óf rechtstreeks, óf per consequentie geleerd worden dat Christus uit eigen kracht zijn

is

er tal

opgestaan.

Maar straks, na bestrijding der Socinianen, weer tot zijn thema teragkeerende, ontvouwt hij alsnu het stuk dat Christus naar Zijn goddelijke natuur de opstanding heeft gewrocht^ maar naar Zijn menschelijke natuur is opgestaan.

„Secundum divinam naturam Christus ipse suani eflecit sed secundum naturam humanam pro-

resurrectionem

prie resurrexit,

obsecuta

Hier

is

est, et

quae hoc merita

est, et

Deitati resuscitanti

pro eius voluntate et virtute sese movit."

natuurlijk het

iX7rorj^K£crf/.x,

een werking der heide na-

turen, die aan den éénen Christus wordt toegekend, (active

secundum Spiritum sanc tificationis, passive vero secundum carnem, Bom. 1. 4. efhcienter secundum divinitatem, meritorie secundum humanitatem.) En zoo komt Maccovius dan tot de conclusie dat de naar gelang men haar beschouwt, óf aan den Vader óf aan Christus kan worden toegekend, (üiversas autem ob rationes modo Patri, modo Christo trikracht der opstanding,

al

men b.v. van Christus den Eerstgeborene uit de dooden, of als van den Eersteling dergenen die ontslapen zijn, of als van den Eerstgeborene onder vele broederen, dan w^ordt Christus één met Zijne Kerk gedacht, ja als een deel van haar beschouwd, buitur excitatio a mortuis.) Spreekt als

(hoc auteur respectu Christus est veluti pars Ecclesiae, et corporis illius, cuius nos membra sumus, pars praecipua

Maar in dat geval spreken we van de opwekking van Christus door den Vader, (eo respectu excitatio Christi a mortuis tribuitur Patri.) Doch men kan Christus

nobiliorque.)

maar ook als Hoofd Zijner Kerke beschouwen. En in dat geval heeft men te zeggen dat Christus zichzelf heeft opgewekt, dat Hij is opgestaan. (Secundo considerari debet Christus, ut Caput et Mediator, atque hoc respectu excitatio eius ipsi Christo tribuitur, dicitur Christus seipsum excitasse, quia qua Meniet alleen als den eerste Zijner broederen,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 313

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's