GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 182

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 182

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

170

49

:

Matth.

15,

7

:

9—11. Er

is

een andlogia

attrihutionis

„quando

rem divinam, sub notione rei creatae hac vel illa." er wanneer ik over God spreek met een analogie die niet bestaat, die ik gemakshalve maar op God, bij

concipio

Deze

is

feitelijk

manier van spreken, attribueer; b.v. als ik spreek over de Natuur Gods, dan is dat een analogie „ratione conceptus." En nu geldt het van God „ipse in natura sua non possit percipi a creatura, sed tantummodo a se ipso, infinitus ab infinito." En dan rijst onmiddellijk de vraag, als God een ontoegankelijk licht bewoont, als Hij groot

is

en wij

Hem

dan onze concepties van God valsch en dan onze gedachten over God iets meer dan

niet begrijpen, zijn

onwaar?

Zijn

een hersenschim, een spel der verbeelding?

En

hierop geeft Maccovius nu het prachtige antwoord,

dat wij God niet rechtstreeks kunnen leeren kennen. Maar wij

zijn

geslacht,

naar Gods beeld geschapen wij en dat beeld Gods in den mensch

waardoor het mogelijk werd schoot des Vaders

is,

Hem

zijn is

van Gods

de analogie

dat, als de Zoon, die in

den

ons verklaart, die openbaring

Gods haar aanrakingspunt vindt

in het menschelijk denken.

Doch daarom heet deze conceptie dan ook „Conceptus a poste riori mediatus" en daarvan zegt Maccovius: „Conceptus iste a posteriori mediatus est, quo Deus per illud, quod

per analogicam imaginem cognoscitur. Neque hoc tantum vere cognoscitur, quod immediate cognoscitur, sed etiam illud quod mediate per similitudinem, etsi simile ipsi simile est,

hoc non univocum sed analogum sit." Deze analogie nu kan of ratione rei et modi óf radotte modi tantum zijn. Als ik b.v. spreek van de eeuwige generatie van den Zoon uit den Vader, dan voelt een ieder dat hier wel een menschelijk begrip in een menschelijk woord wordt uitgedrukt, maar dat de zaak zelve heel iets anders is. „Haec enim vox et ratione rei et ratione modi, longe aliter tribuitur Deo,

dat

quam

God de oorzaak

hominibus.'"

aller

dingen

is,

Maar

als ik b.v. zeg

dan weet

ik dat

ook

en kan ik dus analogie vinden tusschen God en mensch, maar het is een analogia ratione modi tantum, want God is de éénige oorzaak, aller oorzaken de mensch een oorzaak

is

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 182

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's