GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Van de kennisse Gods - pagina 58

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van de kennisse Gods - pagina 58

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DE OPENBARING GODS. de natuurlijke als de Schriftuurlijke, een gegeven goed, een genadige gifte, een openbaring van Godswege. De bedoeling echter is: Er 'is een algemcene openbaring Gods in de Natuur, in de werken Zijner handen, en er is een bijzondere openbaring in het rijk der genade. Het is

min juist, noemen daarom

echter

;

deze

alleen

de geopenbaarde

laatste

te

willen wij liever spreken van de openbaring

Gods, waardoor Hij Zich Zelven te kennen geeft, nader te onderscheiden in i . de natuurlijke, 2 . de Schriftuurlijke :

kennisse Gods.

Denke

echter niemand, dat wij tweeërlei ontwikkeling van

de leer der waarheid ten beste geven, de eene alleen uit de

beschouwing der Natuur afgeleid, alsof die zonder de Heilige Schrift zou kunnen verkregen worden, en de andere, die niet uit de Natuur, maar alleen uit de Heilige Schrift zou zijn te putten. Dat zou een dualisme in onze kennisse van God tot aanzijn roepen, waarvan wij wars zijn. Dat zou er toe leiden, dat wij eerst een uiteenzetting gaven die minder klaar en onvolkomen was, en dan eene, die „nog klaarder en volkomener" was. Zulke arbeid zou noodeloos vermoeien. Maar wel willen wij afzonderlijk spreken over het feit der natuurlijke Godskennisse, over de mogelijkheid om haar tot eigen bezit te maken, over de waarde die haar is toe te kennen,

over de beteekenis die er

volgen die er

De

in ligt,

en over de ge-

uit voortvloeien.

Confessie zelve wijst er reeds op, dat in de natuurlijke

Godskennis geen zaligheid

schuilt,

dat

zij

slechts

genoeg-

zaam is om den mensch alle onschuld te benemen, en hem van schuld te overtuigen. De Schriftuurlijke Godskennis daarentegen strekt tot eere Gods en tot zaligheid der Zijnen.

Wij weten en gelooven Al de Schrift :

en tot

is

is

van God ingegeven,

nuttig tot leering, tot wederlegging, tot verbetering,

onderwijzing,

die

in

de rechtvaardigheid

is

;

opdat de

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 394 Pagina's

Van de kennisse Gods - pagina 58

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 394 Pagina's