GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De band des verbonds - pagina 166

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De band des verbonds - pagina 166

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

VAN HET GELOOF.

102

Het wordt ook wel een schyngeloof genoemd, omdat het op echt geloof gelijkt. Het is niet het geloof van

zooveel

een huichelaar die welbewust huichelt. Als de tijdgeloovige van zijn geloof doet, dan meent hij het op dat

belijdenis

oogenblik

oprecht,

want

hij

Woord immers

heeft het

ter-

stond èn met vreugde ontvangen. Een tijdgeloovige spreekt

maar rechtuit naar zijn conop dat oogenblik het in hem getuigt. Het heeft dus allen schijn van een waar geloof, in elk geval is het een gemeend geloof, en dies is de naam tegen

niet

zijn consciëntie in,

sciëntie, zooals die consciëntie

schijngeloof zeer zeker op zijn plaats.

.

Daar bestaat ook het schrikkelijk verschijnsel van den schijndood. Dan schijnt het precies alsof iemand werkelijk dood is, en toch is het zoo niet. Zooals nu de verhouding van schijndood tot dood is, zoo is ook de verhouding van schijngeloof tot zaligmakend geloof, zij het ook in omgekeerde evenredigheid. Tijdgeloof is gansch iets anders dan historisch geloof.

Het en

tijdgeloof bezit iets dat in het historisch geloof geheel al

gemist wordt. Een tijdgeloovige kent blijdschap, en

aandoening des gemoeds. Hij ontvangt immers terstond de prediking des Koninkrijks met

in

die blijdschap een zekere

bltjdscJiap.

Een

historisch-geloovige nu heeft die blijdschap

maar wel wordt bij hem vreeze en bangbenauwdheid gevonden. Een tijdgeloovige echter nooit in de diepte; hij is van den beginne aan, voor

nooit ofte nimmer,

heid is

en

eigen bewustzijn, in de volle ruimte. Die blijdschap en opgewektheid van den tijdgeloovige wordt door Jezus ook nog in een ander verband besproken, n.1. naar aanleiding van het optreden van Johannes den Dooper.

zijn

Wij

„Gij hebt u voor een korten tijd 35 willen verheugen." De beide kenmerken van

lezen in Joh. 5

in

zijn

het

tijd-

licht

:

of schijngeloof

:

worden ook

hier

genoemd,

n.1.

de

verheugi7ig in het lich t, èn dat het voor een korten tijd was

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 336 Pagina's

De band des verbonds - pagina 166

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 336 Pagina's