GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Van de kennisse Gods - pagina 220

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van de kennisse Gods - pagina 220

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

2

HET WEZEN GODS.

1$

„Onafscheidelijk van de éénheid

schrijft hier:

Gods

is

Zijn

eenvoudiglieid, waardoor wordt uitgedrukt, dat er in het delijk

Wezen

niets

saamgesteld

een

oorzaak

onderstelt,

stelling

is

;

want daar

alle

Godsaam-

die deze saamstelling tot

stand bracht, zoo kan er geen saamstelling

zijn in God, die geen oorzaak boven zich hebben ka?i. Hij kan niet saamgesteld zijn, noch uit geslacht en soort, noch uit zijn en wezen, noch uit vorm en stof, noch uit een wezen en zijn

eigenschappen; want en al wat in God is,

het volmaakte kan niets bijkomen,

bij is

God

Zelf."

En

de Leidsche Faculteit, kort na de Dordtsche Synode een soort handboek voor de Gereformeerde Theologie uitgevende, schreef daarin: „De eenvoudigheid Gods is die

hoedanigheid van het Goddelijk Wezen, waardoor het alle denkbeeld van saamstelling uitsluit, t. w. niet saamgesteld

de deelen van grondmaterie en bestaanswijs, van stof en van geslacht en eigendommelijkheid, van idee en realiteit, van zijn, wezen en bestaan, maar in elk opzicht uit

vorm,

van aard." Wij voegen hieraan nog toe de meer populaire verklaring van Ds. Rotterdam, in „Sions Roem en Sterkte", als hij schrijft „Wat is Gods eenvoudigheid ? Antw. Die volmaaktheid Gods, waardoor alles wat in God is, God Zelf is, zonder dat er in Hem is een dadelijke samenvoeging van daden, volstrekt allereenvoudigst

:

eigenschappen en toevalligheden."

Om

nu op de zaak zelve te komen, zoo is het eisch, dat onze dagen het woord „eenvoudig" als zoodanig recht verstaan worde. Alle verwarring met „enkelvoud" moet hierbij voorkomen worden. Men kan spreken van ook

in

honderdvoudig, zeker

iets

tienvoudig,

honderd-

nu datzelfde

slechts

en bedoelt daarmede, dat een

of tienmaal

genomen

is.

En

als

men

éénmaal neemt, dan heeft men wel het

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 394 Pagina's

Van de kennisse Gods - pagina 220

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 394 Pagina's