GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Een hernachtig adres.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een hernachtig adres.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Aan den Kerkeraad van Barneveld is door de Brs, G. J. Knottenbelt, B. van Essen en A. Roskam onderstaand adres in zake de reformatie der kerk aldaar opgezonden. Het luidde als volgt:

Aan den Kerkeraad der Hervormde Gemeente ie Barnevetd

Verm.iant elkander en sticht de een den ander. Dit woord des Apostels mag in deze dagen weder in herinnering liomen, nu er weder stemmen uit Gemeente en Kerkeraad opgaan om elkander te vermanen.

[aren lang zijn vele Kerkeraden voortgegaan in een weg van ongehoorzaamheid aan Christus, het eenig Hoofd der Gemeente, zonder dat leden der Gemeente hen kwamen waarschuwen. Thans wordt door Gods genade dit anders, en kerkeraad en Gemeente ontmoeten elkander met de vraag, ivelke is van Gods wege onze roeping ?

Daarom verheugt het ons, dat de kerkeraad van Barneveld heeft geantwoord op een ingekomen schrijven van leden der Gemeente. Andere kerkeraden zwegen er op of namen het voor kennisgeving aan. Te Barneveld niet alzoo; men achtte daartoe de zaak zeker te gewichtig.

Een drietal leden hebben afzonderlijk een antwoord openbaar gemaakt en al mogen toon en inhoud 0115 eenigszins gesmart hebben, ook ket jarenlang zwijgen maakt begrijpelijk, dat de eerste ontmoeting eenigszins stootend was.

Daarenboven dat drietal leden drukte niet uit het ge­

voelen van den ganschen kerkeraad, Als kerkeraadsbesluit is medegedeeld : »dat wij kraclitens ons ambt onbevoegd zijn dit voorstel tot verbreking van het kerkverband in overweging te nemen, daar het zou indruischen tegen de goede trouw."

Het mag velen Jeed gedaan liebben, dat intussclien een zestal kerkeraadsleden ontslag namen, al hopen wij hartelijk, dat zij zich onbevoegd achtten langer onder Synodale Organisatie een plaats in den kerkeraad te bekleeden. Toch ware het in dit geval ijeter geweest, dat zij gebleven waren, om voortaan, overeenkomstig hun roeping, de kerk te dienen, want de zaak staal gansch anders, dan in het antwoord van den kerkeraad veimeld wordt.

Vooreert werd niet gevraagd: erbreking van het Kerkverband, daar in den waren zin onder de Synodale Reglementen nooit kerkverband geweest is en de kerken aan elkander hingen als los zand, nooit te zamen kwamen dan voor een onbeduidende Classicale vergadering en weinig vertoonden van het onderling verbonden lichaam van Christus (i Cort. 12 : 12 — 18). De bedoeling van leden der gemeente was, dat, gelijk voor 300 jaar aan den Paus en zijne inzettingeu de gehooizaamlieid was opgezegd, alzoo thans de kerkeraad niet meer zou erkennen de met Gods Woord strijdige Besturen en Reglementen.

Daartoe ei/n de kerkeraden onzer Berv, gemeente niet allien bevoegd, maar ook verplicht; ja loo lang zi daartoe niet besloten, handelden zij in strijd met hunn roeping en belofte en alzoo onwettig.

Reeds krachtens hun doop zijn Gemeenteleden en kerkeraden verplicht met de tegenwoordige Synodale Reglementen te breken, omdat zij geroepen worden tot een nieuwe gehoorzaamheid aan den Drieëenigen God en om onder den Eenigen Koning Christus Jezus te leven.

Juist de Synodale Reglementen achten niet noodig" dat alle leeraars den Drieëenigen God belijden en schrijven aan de Synode de «hoogste wetgevende rechtsprekendende en besturende macht toe, " zonder daarbij van Christus melding te maken. Onze H. Doop erplicht alzoo met dergelijke inzettingen te breken. Ook krachtens onze belijdenis zijn wij daartoe geroepen.

Daar immers wordt men tot het H. Avondmaal toeelaten en geweerd worden daarvan ook zij, die muierij.Jn de kerken aanrichten; en geschiedt dit juist niet anneer Reglementen gehoorzaamd worden, die Jezus' oningschap te na komen, aan de loochenaars der aarheid evenveel recht geven als aan de IJelijders, en ij vonnissen Gods Woord stellen beneden menschelijke nzettingen (Luk. 19 : 27, Matth. 15 : 16, 2 Cor. 6:14)? ondig handelen dan ook die leeraars en gemeenteleden, ie bij het doen van belijdenis gehoorzaamheid niet an Gods Woord, maar aan de verordeningen eischen f beloven. Bovendien de ambtsbelofte der predikanten n ouderlingen eisckt het. Zij hebben beloofd in de kerkegeering naar Gods Woord te handelen en alle leeringen te verwerpen, die daarmede strijden en naarstig acht te houden tegen de wolven, die in de schaapsooi van Christus mochten komen. Krachtens hun ambt zijn alzpo juist kerkeraadsleden evoegd en verplicht met zulke Besturen en Reglementen e breken, die zelfs leeraars met moderne belijdenis erennen en Gods Woord stellen beneden hunne inzet-

tingen. Ook de goede trouw tegenover de Gemeente eischt dit.

Sinds 70 jaar bestaat die organisatie welke zonder toestemming der kerken is ingevoerd, zoodat zij allen wettigen en geestelijken grondslag mist. De gemeente hoort elk jaar bevestigend antwoorden op de beloften daareven genoemd en heeft dus recht te verwachten, dat opzieners, die eerlijk handelen, de gemeente overeenkomstig de inzettingen van Christus gaan regeeren.

Ta zelfs voor de kerkvoogdij eener Herv. Kerk moet bet moeilijk vallen een leeraar ofkerkeraad toe te laten, die in openbaren strijd handelt met de belofte in de kerk afgelegd door goddelooze inzettingen te erkennen.

Vandaar dat ook menig leeraar, wanneer hij daarmede gebroken heeft, ook zedehjk meer recht bekomt kerk en pastorij te gebruiken dan te voren.

Ziedaar, kerkeraad der kerk te Bameveld, in antwoord op uwe mededeeling aangewezen, waarom krachtens uw ambt gij bevoegd, ja verplicht zijt met de Synodale Besturen en wetgeving te breken en terug te keeren tot de kerkregeering naar Gods Woord.

Van nature zifn wij allen, zoowel als gi), onwillig, traag en onmachtig om in deze aan des Heeren ' Woord meer te gehoorzamen dan aan dat der mensclien.

Verleene onze getrouwe God aan u de genade thans nog overeenkomstig uwe roeping te handelen, en aan ons u daarin te steunen.

Wil ons zoo mogelijk binnen 14 dagen met dat antwoord verblijden.

Is dit weigerend, zoo zouden wij u niet langer als wettige opzieners onzer kerk mogen erkennen; moogt gij echter door Gods genade naar uwe roeping tegenover den Heerc en zijne Gemeente toestemmend antwoorden, werpt dan alle bekommernis op den Heer, •want Hij zorgt voor u.

Namens meerdere leden.

G. T-KNOTTENBELT.

B. VAN ESSEN. '

A. ROSKAM.

Meer dan één steekt met zulk een adres den draak.

Dat men zulk een lafheid toch late.

Integendeel, er steekt in zulk een adres hooge ernst. En schrijver zoowel als geadresseerde mogen wel bedenken, dat wie zich tegen zulk een klaar vermaan in toch verhardt, aanmerkelijk zijn schuld verzwaart tegen dien dag der heerlijkheid als de Koning der eere staat te verschijnen.

KUYPER.

G. T- KNOTTENBELT.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 28 augustus 1887

De Heraut | 4 Pagina's

Een hernachtig adres.

Bekijk de hele uitgave van zondag 28 augustus 1887

De Heraut | 4 Pagina's